Aktiefållan och pensionsupplägg i helägt AB

Hej!

Jag läste om en metod där man sätter in en del av sin vinst på klassiskt aktie- och fondkonto och kvittar vinstskatten vid försäljning mot lönekostnad som man fortsätter betala ut när man slutat jobba. Men sen fick jag höra om “aktiefållan” och blev väldigt osäker.

Det enda jag kan hitta om aktiefållan är dock att man inte får kvitta förlust på noterade aktier mot vinst i rörelsen. Men tvärtom då? Väldigt svårgooglat!

Är det någon som vet om man kan kvitta vinst i aktiefållan mot förlust i rörelsen?

Mvh
Fredrik

Oj, bra fråga. Ta den på torsdagens FikaTillsammans med vår gäst. Jag tror han har bra koll på det. :+1:

Efter en del sökande på forumet insåg jag att jag nog pratar om det försäkringslösa direktpensionupplägget som beskrivs här: Är Direktpension utan försäkring det mest lönsamma alternativet för mig som driver AB?
Det verkar vara en väldigt bra tråd, och beskriver även vilken juridik som kan vara bra att ha på plats.

Läs även min tråd där jag jämför direktpension med och utan försäkring med andra sparformer.

1 gillning

Vilken guldgruva. Stort tack!