Hej
Nu här men följt podcastet förut.
Jag har AB med 4 miljon Kr på kontot, jag har inte sparat på pension alls. Jag tar ut lön till gränsen och maxar utdelning.
Inga anställda, 37 år.
Hur skulle det vara smartast att investera, enda investering jag gjort är jag köpt guld för 500K för några år sedan.
Ångest med så mycket bara på kontot.
Hej!
Att bara låta dem ligga där låter omåttligt dumt!
Om jag var du skulle jag öppna ett ISK-konto genom företaget och satsa på globala indexfonder med högst 0,4% i avgift! Historiskt sett får du en fin och stabil avkastning som passar bra för pensionssparande!
Allt gott,
Victor
Vilken kanonsits du sitter i!
Vad som passar dig beror på hur din tidshorisont ser ut. Några frågor att fundera på (du behöver inte svara, utan bara ta dem med dig):
- hur ser vinstprognosen ut framöver?
- hur länge vill du driva bolaget?
- hur ser du att du ska försörja dig framöver (från bolaget, anställning, sparat kapital etc)?
- hur ser dina framtidsplaner (större kapitalbehov, familjebildning, tidig pension etc)
- hur är din riskbenägenhet?
- hur ser ditt övriga sparande ut?
De företagare jag kommer i kontakt med har ofta en +10 årig horisont kvar i bolaget och beroende på hur man vill ta ut kapitalet (som lön, löpande utdelning, slututbetalning från träda) så finns olika alternativ. Det absolut vanligaste är dock en kapitalförsäkring.
På kursen “Pensionsspara smart som företagare” så går vi igenom olika sätt och deltagarna får lägga sin egen plan utifrån sina förutsättningar bestående av lön, utdelning, pension och eget sparande + hänsyn till olika skattenivåer. Jag lägger helt skamlöst med Jans samarbetslänk för kursen: Pensionsspara smart som företagare!
Jag träffade en konsult (säljare) som föreslog en Länsförsäkring kapitalförsäkning.
Läste förut massa trådar här i forumet jag tror du var med kring direktpension VS kapitalförsäkning, jag är lite inne på att spara i bolaget men det är för många aspekter att ta hänsyn och jag har inte tid/ork sätta sig in i ämnet i sin helhet.
Finns det någon konsult som är superduktigt på detta man kan anlita?