Intressant med olika pensionslösningar!
Jag tänkte delge hur jag har gjort. Om det är rätt eller fel låter jag vara osagt men det är en lösning som jag är tillfreds med och som ger mig flexibilitet.
Jag började med tjänstepension vid LF i min enskilda firma som sedan några år tillbaka numera är AB.
Att låsa pengarna till en pensionsförsäkring är enligt mig helt förkastligt. Anledningarna till mitt påstående beror på två saker.
Det första (och den största orsaken) är att jag “first hand” sett hur en utmärkt pension blivit värdelös i fall av sjukdom.
En av mina föräldrar blev sjuk vid 55 års ålder och en god lön under många år skulle ge en utmärkt pension MEN tidigast vid 61. Dödsfall vid 60 gjorde att den pensionen aldrig kunde nyttjas. Att vilja sluta jobba men känna att man inte har råd är en jobbig sits, framför allt om man vet att pengarna egentligen finns där, men är låsta 6 år till.
Den andra anledningen är att den kvarlevande föräldern som vid 65 fick en god pension nu även fick kvarlevande pension och således får skatta bort onödigt mycket utan möjlighet att kunna påverka uttaget då “utbetalningsplanen” valdes då denne person var 61. Lyxproblem kan man tycka men varför skatta bort mer än nödvändigt?!
Må hända att jag är lite bränd av detta men med detta som bakgrund “tvingades” jag som relativt ung fundera på bl.a pensionen.
Jag har gjort på följande sätt. Jag har fegat lite och valt att har kvar min tjänstepension med tillhörande försäkring. Då får jag lön vid långvarig sjukdom, min familj får efterlevande pension om jag går bort och jag har betalningsbefrielse så jag får pensionsparande till 65 års ålder motsvarande 4,5 % av min lön (som en normal/min frus tjänstepension).
Jag tar ut lön strax under brytgränsen så jag har relativt bra föräldrapenning och SGI vid sjukdom.
Utöver detta sparar jag i Direktpension utan försäkring. Jag har de korrekta juridiska avtal som skyddar pengarna i fall bolaget går i konkurs.
- Tjänstepensionen är avdragsgillt men det tillkommer en löneskatt på ca 24%.
- Direktpensionen är ej avdragsgillt och ger därför en vinstskatt på 22% på det jag sätter av i direktpension.
Avsättningarna till direktpension är överskott och räknas som vinst. Det påverkar således inte resultatrapporten, bara balansrapporten. Same-same mellan direktpension och pensionsförsäkring alltså.
Den största fördelen med direktpensionen, som jag ser det, är att den ger full flexibilitet och frihet. Vill jag investera eller utöka firman har jag tillgång till pengarna. Vill jag ta aktieutdelning i morgon finns pengarna tillgängliga. Det känns skönt i fall av sjukdom eller andra tråkigheter.
När pensionen närmar sig är tanken att jag vid 55 års ålder ska börja ta ut min tjänstepension på så kort tid som möjligt. Samtidigt går jag ner i lön med motsvarande summa och sparar differensen (inkl sociala avgifter) in i min direktpension under tiden. När det sedan är dags för pensionen kommer jag börja plocka ut pengar från “direktpensionskontot”.
Om förutsättningarna ser ut som idag kommer jag ta ut 100´000 kr i lön. Då är arbetsgivaravgifterna ca 13 % (om jag kommer ihåg rätt). Skatterna är också tämligen låga på lön på ca 100´000 kr. Samtidigt ger detta ökad allmän pension med 18,5% så de första 100´000 kr blir således näst intill skattefria. Resten blir aktieutdelning.
Eventuell reavinstskatt på fonderna/aktierna jag säljer kan helt eller delvis kvittas mot kostnader i bolaget, ex.vis fall lönekostnaden.
På detta vis kan jag få ut maximal av de tillgångar jag förvärvat under åren.
Vad brukar du skriva Jan? 
DISCLAIMER:
En del kanske skriker “skatteplanering” (läs skattesmitare) men faktum är att det är helt enligt regelverket.
Som jag ser det så är det nu jag får igen för alla år jag levt och andats jobbet 24/7. Det är nu jag får lön för alla timmar jag jobbade utan lön under mina uppstartsår. Det är nu jag får igen för att jag aldrig haft en enda sjukdag (hos FK) under mina år som företagare.
Jag vill påpeka att jag tycker det är viktigt att man gör rätt för sig och att allt går rätt till men jag vill samtidigt inte ge bort mer (till skatteverket) än jag behöver. Då ger jag hellre till välgörenhet.
Såsom jag ser det är det direkt olämpligt att enbart spara i en tjänstepensionsförsäkring om man har utrymme att spara mer. Nu hinner säkerligen reglerna ändras fram till jag ska gå i pension men med direktpension känner jag att jag har flexibiliteten som behövs för att anpassa mitt uttag på bästa sätt i förhållande till regelverk som gäller när jag går i pension.
Som Jan brukar skriva, Sharing is caring!
Detta är “min” lösning och mina tankar, hur har ni gjort?