Aktiekursen i realtid

Tjena! Hur gör ni när ni vill se en aktiekurs i realtid?

Måste man betala för att se exakt vad kursen är i när jag köper/säljer en aktie? Finns det någon enkel sida eller app som någon rekommenderar?

Mvh, Hugo

Jag har konto hos Avanza. Då får man aktiekurs i realtid. :slight_smile:

1 gillning

På exempelvis Avanza syns aktiekurser i realtid.

Egentligen finns det inget “just nu”-pris på aktier. Bara innevarande ordrar från de som för närvarande vill sälja och de som vill köpa, sorterat i bjudet pris stigande för sälj och sjunkande för köp. När de matchar sker en försäljning automatiskt. Priset ligger precis där emellan. När en aktiekurs redovisas anges priset vid den senaste försäljningen, men det betyder ju inte att det helt säkert kommer ske fler affärer till det priset.

2 gillningar

Just det ja! På flera ställen redovisas kurser med 15 minuters fördröjning. Ofta behöver man logga in på sin bank/nätmäklare för att få aktuella priser.

2 gillningar

Avanza finns även viss info om oderdjup etc. Men om du vill ha mer avacerade verktyg som candlesticks osv får du skaffa ett konto på t.ex borsdata.

Jag får helt enkelt skaffa ett konto på Avanza. Har mina aktier på Swedbank.

Jag förstår det är mer avancerat än man tror. :thinking:

Tycker det ibland känns lite läskigt att det är fördröjning på aktiekursen. Känns som man chansar när man köper eller säljer en aktie.

Du kan hitta priser i realtid på investing.com. Det kan väl säkert uppstå avvikelser ibland, men min erfarenhet är att priserna de redovisar överensstämmer väl med priserna som man kan handla för just då. De har också en app du kan ladda ned. Går att använda utan att registrera sig.

1 gillning

Bara att testa! Inte så avancerat. För de stora, vanliga aktierna är det lätt att räkna på hur mycket man får betala för ett visst antal aktier. De säljs i enorma mängder kontinuerligt!

Så här:

Lisa och Per säljer jordgubbar på Hötorget. Lisa för 40 kr/l och Per för 30 kr/l. Kunden Mats väljer att köpa 1 liter jordgubbar, självklart av Per.

Nu är det sent på dagen och bären börjar se trötta ut. Pensionären Kurt synar försäljningsståndet och bestämmer att han bara vill betala 10 kr för en liter jordgubbar. Annars tar han äpplen istället.

Om jordgubbarna hade sålts på börsen hade det aktuella priset redovisats till 30/kr litern, nämligen det senaste försäljningspriset.

Så länge Per står fast vid sitt pris och Kurt fortsätter att sura kan man kanske tycka att priset på jordgubbar just nu ligger mitt emellan 30 och 10, det vill säga 20 kr. Men hur som helst kommer inga fler affärer att äga rum innan någon av parterna ändrar sig.

Orderdjup: Per och Lisa på ena sidan och Kurt på andra.
Spread: Differens mellan lägst bjudet försäljningspris (30kr/l) och högst bjudet köppris (10kr/l)