Jag har en fråga angående ett aktieprogram min arbetsgivare har erbjudit. .
Det går ut på att man under en viss period kan köpa aktier i företaget (börsnoterat). Om man sedan är anställd och har kvar aktierna efter två år så matchar företaget antalet aktier man innehar.
Vad tycker ni, är detta ett bra erbjudande?
Beror på vad det är för bolag tänker jag.
Om det är ett kvalitetsbolag inget att tveka på köp, om det är ett förhoppningsbolag som inte går med vinst think twice, kan bli en dubbelsmäll om dom konkar.
Historiskt stabilt bolag, förhoppningsvis klarar dom de prövningar som kommer de närmsta åren galant och då kommer du kunna tjäna bra på det. Men precis som med vanligt är det en risk med enskilda aktier.
Men såvida inte aktiepriset sjunker mer än 49% på 24 månader kommer du gå med plus. Jag skulle se det som en bra affär. 10 000 är inte supermycket pengar heller.
Det är ett stabilt bolag, funnits i 90+ år. Det känns som det råder en stor enighet om vad alla tycker. Jag tackar för alla bra svar, det här forumet är bäst!
Vill man göra det hela riskfritt så kan man blanka samma mängd aktier på en annan depå. Då har man sålt lika många aktier som man köpt. Efter två år gör man en garanterad vinst på samma summa som man köpte aktier för två år tidigare.
Går företaget i konkurs så får man inga nya aktier, man har inte heller förlorat något på sin investering. Large eller Mid-capföretag på börsen som går i konkurs är avrundat till närmsta heltal 0 per år.