Incitamentsprogram hos arbetsgivaren

Hej,

Är lite kluven/förvirrad vad gäller ett incitamentprogram min arbetsgivare erbjuder och kring hur dessa hanteras/skattas.

Programmet erbjuder att växla ett par procent av nettolönen till aktier, där man efter 3 år får matchning i antalet aktier till sitt aktie/fondkonton

*Jag växlar 5000kr mot 5 aktier i januari 2019
*Jag får matchning jan 2022 med 5 aktier nu värda 10 000
*Jag betalar engångskatt (30%?) på de extra 5000? jag tjänat på värdeökningen
*Jag säljer samtliga aktierna från aktie/fondkonto och betalar igen skatt (30%) på hela beloppet?

Hur får man fram ett genomsnittspris på aktier man löpande fått matchning på samt ska de verkligen skattas två gånger? Jag har flyttat aktierna till nordnet men där står det inköpspris 0 på samtliga.

Vad tycker ni generellt om denna typ av program, är det något ni deltar i om det erbjuds?

Tack på förhand för alla svar!

Är det inte så enkelt som att när du får matchningen, 10 000 kr, skattar du dom som lön (ingen värdeökning, eftersom du får dom just då till “inköpspris” 10 000). När du säljer matchningen, så blir det (förhoppningsvis) vinskatt på försäljning minus 10 000 “inköpspris”.

Men jag är bara ett snille som spekulerar med ett par IPAs i kroppen :slight_smile:

Jag antar att incitamentsprogrammet är på vanlig depå.
Det borde vara som följer:

1. Du köper 5 aktier för 5000 och har GAV 1000 per aktie.
  2. Du får 5 aktier värda 10000 tre år senare och har då GAV 1500
  3. Du får skatta 10000 som inkomst av tjänst och om du har 32% i kommunalskatt och tjänar över brytpunkten får du betala 5200 i skatt (annars 3200)
  4. Du säljer 10 aktier för 20000 och gör en vinst på 5000.
  5. Du får betala kapitalskatt 1500.

(jag tog julöl till skinkan)

Jag vet inte vad menar “matchning”. Om det är ett svenskt aktiebolag räknar aktiens marknadsvärde dagen du får aktien. Om det är ett utländskt aktiebolag ska du räknar valuta vinst/förlust också dvs, akties pris förändring och valuta förändring.
*Jag får matchning jan 2022 med 5 aktier nu värda 10 000…“closing price” på aktier den dag du fick de. Closing price finns i aktiebolags hemsida eller börens hemsida där aktie noteras i.

Jag har varit med i liknande program sedan ca 2000. Fungerar bra som sparande. Beloppet för matchningen läggs på din inkomst och skattas som lön. När du sedan säljer så är det på vinsten du betalar 30 % i skatt. Försäljningspris minus genomsnittligt anskaffningsvärde.
Företaget bör ha en excelfil som hjälp för att räkna fram snittpriset för anskaffningen.
Sen om man säljer en del och har kvar en del så gäller det att ha tungan i rätt mun gällande anskaffningspris för de som är kvar.

100% pår 3 år är ju riktigt bra. problemet är att du inte gör allt detta vid ett enda tillfälle under 2019, utan du göra det säkert varje månad under 2019, 2020, 2021 och 2022. Dvs du sitter inlåst och väntar på de matchningar som kommer nästa år, för evigt. Vad händer om du lämnar innan 3 år gått? Om hela matchningen då försvinner har du förlorat 3 års avkastning.