Hantera aktiesparprogram via anställningen

Min arbetsgivare erbjuder ett aktiesparprogram där jag avsätter 5% av lönen varje månad. Varje kvartal köps det sedan aktier för den summan och efter tre år matchar företaget antal köpta aktier. I samband med matchningen drars det 30% förmånskatt från min nästa lön.

Summan köpta aktier + matchade aktier blir sen “fria” för mig att göra vad jag vill med. Än så länge har jag enbart flyttat dessa från kontot där matchningen sker till min depå på Avanza, alltså ett vanligt aktie & fond-konto.

Nu börjar detta bli en ganska stor summa pengar och på tok för stor andel av min portfölj för att det ska kännas bekvämt. Egentligen bör jag nog inte ha kvar några “fria” aktier efter matchning då den låsta andelen redan är stor (15% av en årslön ligger alltid låst, lite beroende på aktiens utveckling såklart).

Min fråga går väl ut på om det finns något smart sätt att hantera detta på. Ska jag göra det så enkelt som att direkt sälja aktierna när jag får ut dessa och placera pengar enligt min övriga portföljstrategi? Detta är mitt enda innehav på aktie & fond-kontot så eventuell vinstskatt åker jag på utan chans att kvitta mot förlust. Eller finns det något smart sätt att utnyttja de “kvittningsutrymme” som uppstår vid försäljning? Nuvarande fria aktier ligger närmare 40% plus, så det blir en del skatt som det ser ut nu.

Jag hade sålt så fort matchningen är gjord. Som du säger blir risken för stor. Om du vet med dig att du ska sälja något med förlust någon gång de närmsta åren så kan du vänta med sälja. Men om du inte har någon förlust att dra emot så är det lika bra att bita i det sura äpplet och ta skatten nu. Grattis till att det har gått så bra! :slight_smile:

Sälj direkt efter matchning.
Fundera över talesättet om att inte lägga alla ägg i samma korg (worst case att bli av med både anställningen och sparkapitalet i företaget du är anställd av).

1 gillning