Aktieprogram via arbetsgivare

Har en fundering som jag skulle vilja ha lite input på. Det är så att min arbetsgivare sedan drygt två år tillbaka har ett aktieprogram som fungerar som så att man köper aktier via löneavdrag varje månad. För varje 2 aktier man köper och behåller i 2 år, så får man 1 bonusaktie. Eventuell utdelning på aktierna återinvesteras per automatik. Så långt inga konstigheter.

Det jag börjat fundera på nu när bonusaktierna börjar trilla in på den depån är om jag ska låta aktierna fortsätta ligga kvar där och jobba på, eller om jag helt enkelt ska sälja av dessa aktier och istället investera pengarna i min privata ISK istället eftersom det över tid bör va mer förmånligt skattemässigt pga att eventuell vinst från försäljningen från aktieprogrammet beskattas som på en vanlig aktiedepå.

Det utgår även ett courtage på 0,5% eller minst 250 kronor vid försäljning så utifrån det är det bättre att sälja av årsvis snarare än kvartalsvis då bonusaktierna trillar in.

Skulle jag känna att aktien i sig är bra att fortsätta vara investerad i så tänker jag att det ändå är bättre att sälja av och köpa samma aktie i min ISK, samtidigt är det kanske vettigt att bara ha ett rullande ägande som fylls på hela tiden via löneavdraget och på så sätt minska risken i en enskild aktie oavsett vilket av kontona aktierna ligger på.

Osäker på hur jag ska agera, all input tas tacksamt emot :slight_smile:

Jag jobbar för ett globalt, konjunkturstabilt, växande och lönsamt börsnoterat bolag.

Min lön kommer från bolaget.

Min rörliga bonus är väldigt avhängig hur det går för bolaget.

Min karriärutveckling beror i stor utsträckning på hur det går för bolaget.

Jag är inte sugen på att lägga fler ägg i den korgen genom att exponera min aktieportfölj för exakt samma risk.

3 gillningar