Jag har en fundering som jag inte riktigt får grepp om, och jag kan direkt meddela att jag är nybörjare inom ekonomi och företagande - så jag hoppas ni har överseende med det ändå.
Som jag har förstått det är grundkonceptet för ett företag att göra sig publikt och ge ut aktier till handel att få in kapital - men sen då? Vilken nytt har ett bolag av sina aktieägare och den handel som sker av sina aktier i vardagen? Jag menar att kursen i sig inte påverkar företaget väl(?). Om jag köper/säljer en aktie så är det, som jag förstår, något som sker helt utom bolagets kontroll och den får heller inget ut av det. Den fick sina pengar vid första försäljningen och att kursen går upp eller ner borde inte påverka bolaget alls. Förnuftet säger mig att det inte riktigt kan vara så och att jag därmed inte förstått hela bilden av bolagets relation till den handel som sker av dess aktier.
Sen är det såklart så att aktieägare kan påverka företaget genom bolagsstämma osv. men det är inte riktigt det jag menar utan mer handeln, kursen osv.
Om någon skulle vilja guida mig lite i detta skulle jag uppskatta det mycket.
Huvudet på spiken
Huvudorsaken att vara på börsen är för att kunna ta in kapital när det behövs för tex expansion - vid noteringen och vid nyemissioner.
Börskursen påverkar egentligen inte bolaget MEN om börskursen dyker tex pga någon analytiker som inte tycker bolaget för bra ifrån sig skapar en säljvåg eller pga sämre resultat än väntat, ja då påverkar det bolaget efter ett tag. Kan leda till omorganisationer och/eller uppsägningar.
Så aktieägarna/börskursen påverkar bolaget och dess anställda indirekt.
Då förstår jag lite bättre. Dax att plugga på lite om “nyemission” känner jag. Som jag förstår kommer t.ex. Investor att föreslå det under maj. Om förslaget 4:1 går igenom, vad betyder det för a) bolaget och b) den enskilda aktieägaren?
Nej, det är bara en ”split” av aktier dvs man delar upp aktierna i fler aktier men samtidigt sänker aktie kursen lika mycket.