Jag har en fundering som jag inte riktigt får grepp om, och jag kan direkt meddela att jag är nybörjare inom ekonomi och företagande - så jag hoppas ni har överseende med det ändå.
Som jag har förstått det är grundkonceptet för ett företag att göra sig publikt och ge ut aktier till handel att få in kapital - men sen då? Vilken nytt har ett bolag av sina aktieägare och den handel som sker av sina aktier i vardagen? Jag menar att kursen i sig inte påverkar företaget väl(?). Om jag köper/säljer en aktie så är det, som jag förstår, något som sker helt utom bolagets kontroll och den får heller inget ut av det. Den fick sina pengar vid första försäljningen och att kursen går upp eller ner borde inte påverka bolaget alls. Förnuftet säger mig att det inte riktigt kan vara så och att jag därmed inte förstått hela bilden av bolagets relation till den handel som sker av dess aktier.
Sen är det såklart så att aktieägare kan påverka företaget genom bolagsstämma osv. men det är inte riktigt det jag menar utan mer handeln, kursen osv.
Om någon skulle vilja guida mig lite i detta skulle jag uppskatta det mycket.
Huvudet på spiken
Huvudorsaken att vara på börsen är för att kunna ta in kapital när det behövs för tex expansion - vid noteringen och vid nyemissioner.
Börskursen påverkar egentligen inte bolaget MEN om börskursen dyker tex pga någon analytiker som inte tycker bolaget för bra ifrån sig skapar en säljvåg eller pga sämre resultat än väntat, ja då påverkar det bolaget efter ett tag. Kan leda till omorganisationer och/eller uppsägningar.
Så aktieägarna/börskursen påverkar bolaget och dess anställda indirekt.
Då förstår jag lite bättre. Dax att plugga på lite om “nyemission” känner jag. Som jag förstår kommer t.ex. Investor att föreslå det under maj. Om förslaget 4:1 går igenom, vad betyder det för a) bolaget och b) den enskilda aktieägaren?
Nej, det är bara en ”split” av aktier dvs man delar upp aktierna i fler aktier men samtidigt sänker aktie kursen lika mycket.
Tex före splitt 1 aktier kostar 100 kr. Efter split 10 aktier för 10 kr. Samma 100 kr. Fler aktier men samma kapital.
En nyemission är när ett företag går ut med ett prospekt där man förklarar hur mycket kapital man vill ta in, varför och hur många aktier de tänker ge ut samt till vilken aktiekurs. Sedan tecknar sig folk för att delta i en nyemission. Därefter tilldelas man aktier (om man fick några).
Dvs nyemission ökar antalet aktier OCH ökar kapitalet
Fast det stämmer väl inte riktigt?
Att kursen dyker behöver inte ha något med bolagets verksamhet att göra, spelar ingen roll om någon analytiker sätter riktkurs till 0, så länge bolagets verksamhet rullar på så spelar aktiekursen ingen roll.
Däremot så har bolagen möjlighet att ta in pengar via nyemissioner, som du har nämnt, det blir väldigt svårt att ta in pengar via nyemissioner om aktiekursen står nära noll, blir väldigt dyrt med en enormt stor utspädning för tidigare aktieägare för att plocka in pengar.
Är väl inte jätteovanligt heller att medarbetare får bonus i form av aktier, jag och sambon får det och ingen av oss har ens personalansvar. Om ett företags aktie störtdyker tror jag säkert det är rätt så många som börjar googla runt på jobb eftersom inkomsten minskas.
Ja, alltså huvudorsaken att vara på börsen är såklart att ta in kapital (som jag också skrev) men Sebastian undrade också om kursen i sig inte påverkade företaget, vilket jag menar att kursen gör, indirekt genom “kvartalskapitalismen” och även generella börsklimatet.
Om ett bolags aktiekurs går ner kraftigt på kort tid eller går kräftgång under längre tid (p.g.a. sämre faktiskt resultat, sämre förväntat resultat, eller en generellt mer negativ analytikerkår för det specifika bolaget eller för börsen generellt sett) så påverkar det bolaget indirekt. Lägre aktiekurs => Olyckliga ägare => Styrelsen sätter press på VD => Förändringar i bolaget tex. uppsägningar och/eller omorganisation.
Men då börjar vi blanda in bolagets prestation igen och kollar inte enbart på hur en lägre aktiekurs påverkar bolaget om man frångår prestation.
Absolut, i ett icke helt fungerande/stabilt bolag (speciellt mindre bolag) så kan detta bli ett fenomen, speciellt i bolag där man inte har någon stark aktieägare.
Så absolut, till en viss del så kan det säkert påverka indirekt, men skulle säga att huvudorsaken i bolaget vid dessa tillfällen är nog inte aktiekursen utan en massa annat som ligger där och gnor.
Tyvärr om peers gör besparingsprogram sjönk vår aktiekurs om vi inte indikerade detsamma i samma kvartal. Med en lägre kurs, men fortfarande bra resultat, så kom kravet på proaktivt besparingsprogram. Kvartalskapitalismen är inte alltid helt frisk tyvärr.