7-9% genomsnitt per år - hur är det möjligt?

Hur är det möjligt att börsen i snitt ökar med ca 7% utöver inflation per år? Allvarlig fråga. Varifrån kommer pengarna/värdeökningen? Det är ju vi privatpersoner samt företag/finansinstitut som står för handlandet på börsen. Om genomsnittsinflation är 2% (och löneökningar i snitt är 2%), hur är det då möjligt att börsen (aktiepriser) kan öka 7% utöver detta per år? Borde det inte bli för dyrt till slut att handla med aktier? Lönerna hänger ju inte med, menar jag och detta kan väl inte fortgå hur länge som helst?

Om matpriserna i butik ökar med 7% utöver lönehöjningar varje år så skulle ju folk inte ha råd att köpa mat efter X antal år.

Hur är det möjligt att börsen i snitt ökar flera % mer än inflation/lönehöjningar per år?

5 gillningar

It’s a fugazi, it’s a wazy it’s a woozy.

Samma med bostäder som ökar i värde hela tiden. Någon gång måste det slå i taket.

7 gillningar

Jo aktier kan bli dyrt. Då spricker det ofta och börsen sjunker igen till lägre nivåer.

1 gillning

Finns flertal parametrar. Till exempel:

Effektivisering, dvs företag tillverkar samma varor billigare och ökar marginaler och vinst.
Befolkningsökning, fler som köper varor och tjänster.
Stora folkgrupper i Afrika, Indien, Kina etc. ökar sina levnadsstandarder och därmed har mer pengar att handla för.

16 gillningar

En av förklaringarna är att ägarna tar större del av vinsten. När de anställda effektiviserar verksamheten så hamnar största delen av effektivisering i ägarens fickor. Vi har haft reala löneökningar, men inte i samma takt som effektiviseringarna.

Här är en källa med lite siffror: Företagens vinster ökar på lönernas bekostnad

Det är nog inte hela svaret på din fråga, men en av parametrarna.

10 gillningar

En förklaring är det som kallas riskpremie. För att man ens ska vilja köpa en aktie så krävs att man erhållet en förväntad avkastning som överstiger riskfria räntan. En riskpremie på det och utdelningar (på i snitt 2%) ger en förväntad avkastning som ligger i ditt spann. Kanske ännu högre nu när riskfria räntan ligger omkring 4%.

6 gillningar

Flera i tråden som helt verkar glömt bort återinvesterad utdelning respektive prisökning på bolaget.

Utdelningen stårnför ca hälften av aktiemarknadens totala uppgång. Så det handlar helt enkelt om en längre prisökning på bolagen som huvudsakligen kommer från ökad produktivitet (mer värde ut för samma kostnad).

Sen utdelningen är löpande vinstdelning.

Både utdelning och prisökningen är avkastningen.

Så prisökningen på börsen är inte 7-9% per år utan märkbart lägre.

16 gillningar

Det är möjligt för att bolagens vinst återinvesteras i bolagen och/eller går till utdelning till aktieägarna istället för bonus till löntagare.

1 gillning

Tycker det här var intressant och förstår frågan. Utdelning pga effektivisering borde vara en faktor. De pengarna torde då komma från konsumenterna till aktieägarna. Utöver det borde det ju vara värdeökning baserat på att det pumpas in mer och mer pengar till systemet genom lån… Eller?

1 gillning

En ~5% real uppgång per år över tid verkar empiriskt vara ”tidlös” så tillvida att det observerats över hundratals år.

Men såklart bara för ett anekdotiskt bolag.

Den hypotesen kan inte stämma. Om det var prisökning (efter inflation) driven av mer pengar som “trycks in” så skulle snitt P/E växa kontinuerligt.

Sen innebär faktiskt faktiskt inte börshandel att mer pengar trycks in. Inte ens om priserna på aktierna går upp. För varje enskild transaktion så lämnar lika mycket cash aktiemarknaden som tillkommer. Det finns alltid en säljare som plockar ut samma belopp från börsen som köparen stoppar in. Exklusive nyemissioner och minus avnoteringar.

5 gillningar

Sen 80-talet har de blivit popis att månads spara i fonder… Me andra ord är de en hel del pengar som ska investeras varje månad… Klart att priserna går upp…

1 gillning

Tack för alla svar. Jag vill dock återgå till att fokusera på det jag tycker verkar vara matematiskt ohållbart i att aktier ökar med 7% i pris medans löner ökar med endast 2% i snitt. Att någonting öht. ökar med 7% trots att lönerna endast ökar med 2%. Hur kan det hålla i längden (i väldigt många år)? Varifrån kommer de där 5-7% extra pengarna varje år? Den förväntade avkastningen. Svar från tråden:

1. Företag har mer pengar att köpa aktier för pga effektivisering (lägre kostnader).
  2. Antalet människor på världens börser ökar varje år pga fler befolkningar får det bättre ställt finansiellt (Kina, Indien m.m.). Detta driver upp aktiepriserna pga mer tillgängligt kapital och konkurrens tolkar jag det som. Som bostadsmarknaden, fler som budar helt enkelt.
  3. Företags vinster/utdelning återinvesteras delvis, vilket leder till ökade priser. Detta tycker jag inte besvarar frågan var de extra pengarna kommer ifrån. Ett företags vinster kommer från intäkterna, som kommer från kunder som konsumerar - med sin lön som ökar med 2% årligen.
  4. Lån sa någon. Detta borde inte bidra mer än tillfälligt då ett lån ökar inte mängden pengar i systemet. Om ett lån ökar mängden pengar i systemet pga money printing så är antagandet 2% inflation/löneökning per år felaktigt och vi kan lägga ner frågan.

Är det punkt 1 och 2 ovan som står för aktiers prisökning?

3 gillningar

Det är väldigt basic om man gör en energibetraktelse:

Solen skiner på jorden och tillför energi, fotosyntes, solkraft osv.

Med energi kan vi förädla de råvaror som finns på jorden som då får ett högre värde. Med energi kan vi minska kaoset. Ett städat rum har ett högre värde än ett kaotiskt men det går åt energi att hålla ordning.

Fossil energi är bara solenenergi som lagrat vid ett tidigare tillfälle. Man kan sen en tid tillbaka få åtkomst till fossil energi och därmed skapa mer värde på en kortare tid.

Är dock inte så säker på kopplingen till börsens extra %.

3 gillningar

Tänk dig vad en aktie representerar - en ägarandel i ett företag som ger dig rätt till en andel av företagets vinster.

En aktie är således en slags pengamaskin som levererar en andel av företagets framtida vinster via en eller flera av följande metoder:

1. Utdelning (som vi för enkelhetens skull antar återinvesteras)

2. Uppköp av egna aktier

3. Återinvestering i den egna verksamheten för att ytterligare öka framtida intjäningsförmåga

Alla dessa sätt att få ta del av företagets vinster ger en ränta på ränta effekt på aktiens pris.

Ett företag måste leverera en vinst som förväntas överstiga den riskfria räntan, annars kommer företaget inte kunna existera.

Utöver detta kommer aktieägarna sätta ett avkastningskrav på företagets verksamhet som speglar risken som dom tar (riskpremien).

Det är detta som gör att du förväntas få dina 7% per år. Det kommer ur företagets avkastningskrav, vilket är det du investerar i när du köper en aktie.

1 gillning

Fast jämför du inte äpplen och päron här? Du jämför en inkomst (vinst per år) med en ökning av en inkomst (lönehöjning). Det du borde göra är att jämföra vinstökningar med löneökningar. Eller jämföra vinst med lön, dvs vem som ska ha störst del av företagets intäkter - aktieägarna eller löntagarna.

Att ett företags aktie eller börsvärde ökar varje år är helt naturligt eftersom företaget går med vinst. Om dessa inte delas ut så ökar aktiens värde. På samma sätt som din egen förmögenhet ökar varje gång du får lön.

4 gillningar

Det är inte så högt! Det är ca hälften!

Resten av ökningen är utdelning! Prisökningen (som pris per enhet företag) är utan utdelning.

4 gillningar

Kan du hitta någon källa till det här påståendet?

All data jag sett säger att börsen går upp 11% per år historiskt med utdelningar inräknade, 7% inflationsjusterat.

Senaste 20 åren snittar börsen 16% per år, om man inte justerar för inflation och räknar med utdelningarna.

Som svar på trådens fråga så kan aktiemarknaden överträffa inflationen eftersom företag som är noterade på börsen har möjlighet att växa och generera vinst över tid. När ett företag växer och ökar sina vinster, kan det leda till ökade aktiekurser. Investerare köper och säljer aktier baserat på förväntningar om framtida vinster och tillväxt, vilket driver priserna uppåt.

Pengarna kommer från investerare som köper aktier i företag. När dessa företag presterar väl och växer, ökar också värdet på aktierna. Det är en mekanism där investeringar genererar avkastning och över tid kan överstiga inflationen med råge.

Du har ju själv här exakt visat det jag säger!

För att titta på hur priset på aktiebolag ökar över tid måste man exkludera utdelningen!

7% ökning inflationsjusterat inklusive utdelning ger mycket lägre exklusive utdelning.

Om jag inte minns fel är ca hälften av all avkastning på aktiemarknaden utdelning. Så exklusive utdelning är hälften av totalavkastningen! Eller ca hälften av 7% inflationsjusterat!

Det går inte att inkludera utdelning när man kollar pris per enhet företag över tid.

Jag lyckas inte förmedla vad jag är ute efter märker jag. Att folk är villiga att betala mer för aktier i företag som går bra förstår jag. Själva priset styrs mycket av psykologin och huruvida människan tror på företaget, vilket påverkas av bl a företagets vinst som folk nämner i tråden.

Det är inte detta jag försöker fråga om, vad folk är villiga att betala för en aktie/fond. Jag ska försöka förtydliga.

Om aktiers pris ökar varje år med 4% (vi tar bort utdelningen då @Nightowl), fonders pris ökar varje år med 7% (förväntad avkastning) och folks löner ökar varje år med 2%, då kommer aktier och fonder att bli dyrare för varje år relativt folks löner. För varje år som går måste den som vill köpa en aktie betala för sagda aktie med större % av sin lön.

Efter många år kommer en aktie kosta en hel lön. Tillräckligt många år till så kostar en aktie 2st månadslöner. En aktie kommer till slut kosta som ett hus. Detta givet att aktier ökar med mer % än löner årligen.

En lön idag på 30K som ökar med 2% per år är efter 100 år en lön på 217,339kr. En aktie som kostar 10K idag (en tredjedel av lönen idag) som ökar med 4% per år kostar efter 100 år 505,049 kr (mer än 2 st månadslöner).

Hur länge kan den förväntade avkastningen vara ca 4% (aktier) eller 7% (index/fonder)?

Punkt 1 och 2 från tidigare inlägg:

1. Företag har mer pengar att köpa aktier för pga effektivisering (lägre kostnader).
  2. Antalet människor på världens börser ökar varje år pga fler befolkningar får det bättre ställt finansiellt (Kina, Indien m.m.). Detta driver upp aktiepriserna pga mer tillgängligt kapital och konkurrens tolkar jag det som. Som bostadsmarknaden, fler som budar helt enkelt.

…förklarar en del. Löneökningen i den delen av befolkningen som investerar på börsen i de länderna är säkert större än 2% också och kommer säkert vara det många år framöver. Men det kan ju inte fortsätta för evigt.

Annars är väl det jag fiskar efter något i stil med (ren spekulation följer), att ja, snittlöneöknigen är 2%, men många har en löneökning på 0 eller 1%, medans vissa har en löneökning på 8%. Alla människor i befolkningen investerar inte på börsen och dom som gör det har i regel högre löner eller löneökningar.

Eller kanske

även när punkt 1 och 2 ovan är maximerade-ish (alla världens länder har det bra finansiellt och med en löneökning på 2%, företag kan knappt effektivisera mer) så kan aktier och fonder fortf. öka mer än snittlönerna i världen, därför att samtidigt som vissa aktier ökar med 4% eller vissa fonder med 7%, så minskar priser på andra aktier och fonder. Det faktum att vissa människor förlorar pengar på börsen (på aktier utanför index då) gör det möjligt för aktiepriserna i index att fortsätta öka mer % än lönerna.

Om vi tar några påhittade siffror och tänker oss att 25% av en befolkning har pengar på börsen och 75% inte har det. Är det dom som inte har pengar på börsen - utan bara konsumerar - som tar en del av kostnaden för att index ökar mer än lönerna?

Så, ursprungsfrågan var Vart kommer de extra 4-7% pengarna ifrån? Man kanske kan omformulera det som att Hur ska folk ha råd att köpa aktier i framtiden om priserna fortsätter att öka mer än lönerna? Med framtiden menar jag många år framåt, jag inser att det inte är något problem kommande 20 åren.

3 gillningar