Är 12% avkastning rimligt?

Hej forumet!

Detta är mitt första inlägg här och jag skulle vilja dela med mig lite av mitt sparande.

Jag upptäckte rikatillsammans under 2020 och började själv att pensionsspara i Januari 2021. Jag är 26 år gammal och planerar att spara långsiktigt till min pension.

Jag har börjat väldigt simpelt med enbart 2 fonder som jag själv tycker kompletterar varandra bra. De fonder jag äger är Spiltan aktiefond investmentbolag och Länsförsäkringar global indexnära. Fördelningen är cirka 55/45%

Min vison är att lyckas avkasta 12% årligen och det är här jag undrar om ni tycker det är orimligt av mig att ha det som mål? Då jag har en lång sparhorisont så tycker jag att jag kan ta högre risker för att nå mitt mål. Nuvarande avkastning ligger på 19% Januari-Juli.

Tack rikatillsammans för eran pod och hemsida, otroligt bra plattform att lära sig mer om ekonomi och kunna diskutera saker öppet och tillsammans!

1 gillning

Jag tycker inte du bör planera din framtida ekonomi baserat på 12 % avkastning.

2 gillningar

12% är min vison men inte min måttstock. Jag sparar som sagt till pension och är införstådd med att avkastningen kan komma att hamna på ett snitt betydligt lägre än 12%. Men hoppas på att kunna “gå i mål” någolstans mellan 7-12%.

För egen del hoppas jag att min genomsnittliga avkastning ska landa kring 4-7% per år under nästkommande 25-års period.

9 gillningar

Hittills brukar man prata om att börsen avkastar 5- 8 % årligen.

Man kan såklart vrida och vända på tankar kring inflation, lågränteläge och vilken realränta som faktiskt kan väntas framåt. Oavsett vad man landar i får man nog säga att 12 % är extremt optimistiskt.

3 gillningar

Credit Swizz tror på 3% real avkastning (Credit Suisse: fem saker alla borde veta).

Dagens avsnitt är en lite nördig fördjupning i den årliga rapporten ”Global Investment Yearbook” som varje år släpps av banken Credit Suisse. Det är en rapport på 244 sidor som sammanfattar aktie- och räntemarknaden i olika länder över långa tidsperioder. Lite en nördens julafton om man gillar statistik.

Marcus_Ekstrom har du gjort en djupare analys än Credit Suisse?

1 gillning

Som sagt så är jag ny inom sparande och skriver detta inlägg för att få input från er andra på forumet. Tycker inte att jag uttryckte mig i inlägget att jag “kommer” avkasta 12%? Har inte påstått att jag gjort någon analys eller att jag vet mer än någon rapport på 244 sidor.

4 gillningar

Välkommen hit och härligt att du är igång! :slight_smile:

12% är väldigt hög avkastning över tid. Att senaste året gått som tåget är ingen garanti framöver. Vi kan få fem år som i snitt ligger runt 0% eller enskilda år på plus 35% och minus 45%, ingen vet.

Men sikta gärna på 12%, men räkna inte med det i några kalkyler. Själv räknar jag med indexjusterat till 4% över tid. Att jag i år är upp 27% är kul, men jag ser det mer som en krockkudde inför år när det backar.

När det gäller fondvalen så tänker vi lika. Där har jag inga invändningar. :smiley:

2 gillningar

För att balansera upp lite,

Min uppfattning är att vi som hänger på rikatillsammans generellt har en ganska försiktig, förnuftig och nykter syn på världen. Man skulle nog beskriva sig som realist snarare än optimist. Detta illustreras bland annat genom att man intresserar sig för vad forskningen säger, men också att man pratar en hel del om risk. Det skiner igenom som mest när forumet ibland pratar om att hamstra ädelmetaller inför en krasch eller att prepping kan vara spännande.
Johann hänvisar ovan till en rapport från Credit suisse. Intressant material, men det är väl troligen skriven av folk som arbetar med risk management -inte av folk som arbetar med ‘potential management’ (finns det sånt folk)?

Folk som hänger här har som strategi att långsiktigt bygga en stark ekonomi, inte att hitta raketerna som snabbt går genom taket. Detta handlar om ett systematiskt arbete snarare än till att förlita sig på tur. Nackdelen är att det tar tid, men fördelen är att det fungerar.

Om du skulle ställa samma fråga på andra ställen på internet så skulle du nog få mothugg åt andra hållet. Tex. Varför bara 12%? Borde du inte klara 25%? Jag klarade 125% förra året etc…

9 gillningar

Hur ska man “sikta” på 12%? Då måste man ju ha någon noggrant undersökt och väl definierad strategi som pekar mot dessa siffror. Att bara vilja ha 12% hjälper ju föga; varför inte “sikta” på 25 eller 35% istället i så fall?

2 gillningar

Mitt svar var inte menat att låta negativt. Men du skrev att ditt mål var 12% och undrade om vi tycker det är orimligt. Mitt svar är att det låter orimligt med tanke på Credit Suisse framtidssyn. Lägg till att en globalfond har snarare gått 7-8% än 12% årligen. Och lägg till att Spiltan Investmentbolag har mycket lägre substansrabatt än för några år sedan.

Jättekul att du börjat med investerande. Alla är vi nya nån gång. Jag började för 6 år sen men känner mig fortfarande ny.

Allt jag försöker säga är att 12% årligen är väldigt mycket och kommer antagligen leda till besvikelse.

4 gillningar

Tack för ditt svar!

Bra inputs och precis som du beskriver så har jag ett högt mål men förstår att jag kan komma att hamna lägre. Även det du skrev om att hög avkastning under 1 år fungerar som en krockkudde för sämre år tyckte jag var en bra referens👍

1 gillning

Isf kan man väl sikta på 37000% istället? En friidottare kan ju t ex sikta på att ta sig till semifinal i OS men slutar ju inte springa om guldet i en final är inom räckhåll.

Jag tror en del av diskussionen i tråden handlar om semantik. Är “att sikta mot” och “att ha som mål” samma sak t ex? Sikta mot himlen, nå till hustaken s a s.

1 gillning

Är inte utmaningen med detta att resultatet inte går hand i hand med ansträngningen?

Om Marcus sätter sig och läser på om börsen varje kväll framöver så är det ju inte säkert att avkastningen blir bättre för det. Är det då rimligt att prata om att sikta mot ett mål över huvud taget? Avkastningen sätts av det världsekonomiska läget, snarare än av Marcus skicklighet. Åtminstone givet att man stannar kvar med den portföljsammansättning som nu gäller.
Däremot kan man väl prata om att man har en kalkylränta att räkna med. Exempelvis, när jag tänker framåt antar jag 5% årlig avkastning på mitt sparande.

Om man vill ha ett mål skulle det istället kunna vara att sätta av X kr till sparande varje månad. Det ger något konkret att jobba med som Marcus själv kan arbeta med.

7 gillningar

12% är enligt min erfarenhet skithögt för att uttrycka det enkelt och om du lyckas hålla 12% per år tills pension så GRATTIS. Du är Sveriges motsvarighet till Warren Buffet. Speciellt när många tror att vi ska nöja oss med kanske 3-5%…
Jag har satt som realistiskt mål 7%/år för mig i SNITT men hoppas på 8% :wink:

3 gillningar

Förstår din tanke och är tacksam för din input och dina tankar. Du låter klart mer påläst än mig och tar tacksamt emot tips och råd!

Ville bara säga att jag inte gjort någon slags uträkning att “Om 25 år kan jag gå i pension för med 12% avkastning kommer jag ha såhär mycket pengar!”.

1 gillning

De två fonder jag placerar i har de senaste 8 åren haft ett årligt genomsnitt på 93%. Jag vet att tidigare avkastning inte är en garanti för framtid avkastning.Men det känns trots allt som bra fonder med mycket pontenical och såklart mycket risk.

En av mina portföljer är som din fast jag viktar dem 50-50. Så jag vet historiken. Satsat du på 12% och lyckas du, grattis. Men din kommentar och korta historik gör att jag hoppas att du för din egen skull läser på mer och inser att känsla är ett annat ord för tur.

3 gillningar

12% är inget orimligt mål, men du behöver sannolikt ta mycket mer risk om du ska uppnå ditt mål. Avsnittet som kom ut igår var väldigt intressant och kan rekommenderas att lyssnas på!

Global indexfond förväntad genomsnittsavkastning ca 6-7%, så om du vill uppnå 12% med bara LF indexnära behöver du ha en hävstång om ca X2, och det är inte optimalt att belåna sig med 100%.
Spiltans investmentbolag fond finns det många som hävdar har spelat ut sin roll nu när substansrabatterna har blivit till premier i majoriteten av bolagen. Om du vill uppnå ca 12% avkastning utan belåning och vara passiv skulle jag istället förorda att du kör 100% Plus småbolag Sverige. Men var då medveten om att det kommer svänga rejält och det kan vara en risk du tar som du inte får betalt för på många år.

2 gillningar

Det är väl just detta som är problemet. Ibland går börsen upp, ibland ned, ibland sidledes. Efter 2009 har vi fått njuta av 12 års raketbörs som bara går upp upp upp. Och nu kommer nya investerare in i marknaden och tror att detta är normen. Det är därför det är viktigt att få lite perspektiv, t.ex. via rapporten jag länkade ovan.

3 gillningar