Aktiespararnas avgifter

Följande är från Aktiespararnas fond “Aktiespararna SAmåbolag Edge”:

Avgifter & Handelsinformation

Total avgift 2,14 %
Förvaltningsavgift 0,30 %
Köpavgift 0,00 %
Säljavgift 0,00 %
Minsta köpbelopp 100,00 kr
Minsta månadssparande 100,00 kr
Stopptid för orderläggning 11:00

Hur kan totala avgiften bli 2,14% när Förvaltningsavgiften är 0,3%?

Vet inte var du fick dom där siffrorna ifrån, men kollar man hos Avanza ser det ut såhär:
image

1.32% + 0.57% + 0.25% = 2.14%
Där 1.32% (Övriga avgifter) verkar vara prestationsbaserad avgift.

Från Aktkieinvest.

Totala avgiften är samma 2,14%.

Men vad är övriga utgifter 1,32%?
Transaktionsavgifter 0,57% är ju högt.

Har Avanza förklarat vad “övriga utgifter” är? (eftersom det inte är transaktionsavgifter). Prestationsavgiften är extremt högt om detta stämmer??

Ja, Avanza påstår att det är den prestationsbaserade avgiften :slight_smile:

Aktiespararna stod för 10 år sedan för konceptet “låga kostnader” och startade indexfonder Sverige.

Även om förvaltningsavgiften för småbolagsfonden är enbart 0,3% blir det ju en svindyr fond (2,14%) genom de olika tilläggen.

Vad har hänt med Aktiespararna? Har de utan att förklara varför bytt koncept?

2 gillningar

Var för några månader sedan på en fond-kväll med Aktiespararna. Det var enbart dyra aktiva fonder, majoriteten med total avgift >3 %.

De är ju numera affärsdrivande och har sålt Aktieinvest till Pareto, som numera har sålt den till Söderberg.

Aktiespararna var en gång i tiden en ideell organisation men numera gäller devisen att de skall tjäna så mycket pengar som möjligt för egen del.

9 gillningar

Har svårt att förstå varför så många småsparare fortfarande är medlemmar?

Aktiespararna har fortfarande en ok tidning, även om råd om portfölj konstruktion är bättre från Rikatillsammans.

Jag fick ett ständigt medlemsskap i aktiespararna när jag fyllde 30, men sen avskaffades ständigt medlemskap och jag får betala för tidningen (dock förmånligt pris).

Skulle tidningen bli dyrare skulle jag läsa gratis ekonomitidningar på mitt bibliotek istället.

Samma resa har Spilan fonder gjort, de var billiga förr men flera av deras fonder är idag är dyra, runt 1,5 %.

Som småsparare är viktigt att välja de billigare alternativen om man vill gynna billiga fonder.
Ett billigt alternativ är fonderna från PLUS.

AMF har vissa prisvärda fonder runt 0,4% i avgift, som flera är ganska indexnära.

Även Nordnet och Avanza har flera billiga alternativ.

Många indexfonder skapas för att följa lågt avkastande index, så folk ändå ska vilja betala extra för högre avkastning.

Positiva ex på indexfonder som (hittills) har avkastat bra är
Nordnet Indexfond Teknologi
och
Handelsbanken USA Ind Crit

Läste just sista numret av deras tidning (och numret innan). Håller med om att den är bra. De har visst fått en ny chefredaktör hämtad från Dagens Industri.

Tidningen är definitivt ett alternativ till RT bloggarna.

Det ena utesluter ju inte det andra. Jag gillar både glass och bacon.

Hej, menade i mitt inlägg att det ändå kan finnas “något kvar” i Aktiespararna att glädja sig åt.

Hoppas att det inte är några nyheter här att förvaltningsavgifterna inkluderar inga handelskostnader. Bara allmänna kostnaderna för att driva en fond ingår i förvaltningsavgiften.

Handelskostnaderna tas från fonden separat och minskar fondens värde. De kan också variera väldigt mycket från tid till annan baserad på aktivitetsnivån.