Aktietokens: finansbranschens senaste uppfinning đŸ€ź

Trillade över denna:

• Will facilitate 24x7 trading of U.S. listed equities and ETFs
  • Will allow for fractional share trading
  • Will offer immediate settlement via tokenized capital

KĂ€lla:

Kommentarer:

What are stock tokens? At the most basic level, they’re a technology designed to make stock market investing quicker and easier than it is today. With tokens, trading won’t be limited to traditional business hours. Instead, investors will be able to trade 24/7. And token trades will settle instantly, allowing investors to deposit or withdraw funds from an investment without the overnight delay imposed by traditional stock exchanges. 

tokens don’t represent actual shares of stock, they carry what’s known as counterparty risk

Stock tokens are built on blockchain technology, and that means they’re vulnerable to hacking.

stock tokens don’t carry the voting rights associated with real shares

because tokens aren’t real shares, they don’t pay dividends

Kommer bli bra det hÀr. Not.

KĂ€lla:

6 gillningar

Vem tjĂ€nar pĂ„ detta? För det kan ju inte rimligtvis vara “gratis” jĂ€mfört med att handla vanliga aktier? Och dĂ„ blir Ă€ven frĂ„gan: hur mycket betalar man?

1 gillning

because tokens aren’t real shares, run for your life :joy:

5 gillningar

Jag tror det blev fel emoji i titeln, om nÄgon moderator kan byta ut :face_vomiting: mot :rocket:.

För sÀkerhets skull: ironi

1 gillning

Jag tror folk skulle prestera bÀttre pÄ marknaden om man snarare gjorde det svÄrare/jobbigare att handla aktier (Àven folk som gillar att köpa enskilda aktier)

Typ gÄ tillbaks till att behöva Äka o besöka sin bank för att köpa en aktie detta hade lett till att folk hÄller sina aktier i Är istÀllet för veckor/dagar istÀllet o lÄter tiden arbeta.

Jag sjÀlv nÀr jag började köpa aktier för mÄnga Är sedan köpte aktier sen efter ett par dagar nÀr jag skrolla pÄ mobilen pÄ gymmet sÄ kunde jag sÀlja samma aktie jag tÀnkt hÄlla flera Är haha bytte strategier stup I kvarten frÄn utdelning till tillvÀxt till golden butterfly portfolio eller vad den hette till 90/10 portfölj till 50 procemt guld o 50 procent aktier eller vara fastighetsaktier etc etc you name it och jag har troligen kört den strategin haha.

Idag har jag dock ett helt annat system och fonderna jag har fyller nu runt 6 Ă„r tror jag i min portfölj o mina enskilda aktier har jag Ă€ven dom hĂ„llit minst 1 Ă„r nĂ„gra Ă€nnu lĂ€ngre fortfarande rĂ€tt kort tid för de flesta hĂ€r inne men för mig Ă€r det ett rĂ€tt stort steg dĂ„ jag annars Ă€r rĂ€tt “hoppig” som person ni vet den dĂ€r som byter intresse stup I kvarten haha sĂ„ ser fram emot nĂ€r mina fonder fyller 10 Ă„r i aktierna samma :slight_smile:

3 gillningar

Jag kan inte svara för korrektheten, men Kapitalet har tagit upp tokenisering ur ett bredare perspektiv i ett intressant avsnitt:

2 gillningar

Tokens = Robux? :see_no_evil_monkey:

dance

NĂ€r man Ă€r lite hjĂ€rntrött och lĂ€ser Aktietokers. ÄndĂ„ lite passande, som det verkar. :rofl:

2 gillningar

Jag lĂ€ste rubriken lite snabbt som “Aktietokens senaste uppfinning”.
Var kanske inte helt fel ÀndÄ.

3 gillningar

Kommer bli bra det hÀr. Verkligen.

Snabbare, sÀkrare, fraktionella aktier.

tokens don’t represent actual shares of stock, they carry what’s known as counterparty risk

Alla seriösa aktörer kommer ha 1:1 ownership garanti och Àr vÀldigt reglerade. Counterparty risk finns ju idag ocksÄ hos brokers/clearinghouses.

Stock tokens are built on blockchain technology, and that means they’re vulnerable to hacking.

Blockchain Àr extremt svÄrt - nÀstintill omöjligt - att hacka, det Àr precis som idag mÀnniskor som Àr risken (phishing/bedrÀgeri osv).

stock tokens don’t carry the voting rights associated with real shares

Som med första punkten, alla seriösa aktörer kan & vill ha det pÄ plats.

because tokens aren’t real shares, they don’t pay dividends

MÄlet Àr att fixa detta ocksÄ hos seriösa aktörer, och det möjliggör Àven automatisk DRIP (Dividend Reinvestment Policy), som tillsammans med Fraktionella Andelar och Àven potentiellt dagliga utdelningar blir kanon!

Lite roligt att de gör Aktier (ETCs) av bitcoin, och nu bitcoins av aktier :zany_face:.

2 gillningar

Jo det gick jĂ€ttebra nĂ€r jag köpte Pricer över disk pĂ„ banken för drygt 55 kr styck 1997