Jag sparar och investerar för att kunna ha ett drägligt liv som pensionär i Sverige eller ha råd att flytta till annat land som pensionär. Jag litar inte på att staten skall kunna betala ut pensioner på bra nivåer med nuvarande system där de som inte jobbat en dag i sina liv i Sverige skall få lika mycket pengar från staten som de som jobbat hela livet.
Kan du utarbeta detta? Såvitt jag förstår är “garanterad pension” väldigt liten jämfört med resten av det allmänna pensoin i Sverige, och du får bara den inkomst- och premiepensionen genom att arbeta här. Så hur skulle någon som “inte har arbetat en dag i sina liv i Sverige” få samma belopp? Tack!
För tid, tiden och åter tiden. Dyra prylar och status intresserar mig inte. Tiden med familj och fritid som för mig går i samma hand betyder i stort sett allt för mig.
Så med pengar kan jag på sikt köpa mig fri från arbete och därmed frigöra mer tid att lägga på familjen.
Säkert lite skadad av mitt arbete men har aldrig träffat någon som ångrat att de jobbat för lite men däremot för mycket.
Oavsett vilket är jag av uppfattningen att det inte går att lita på de pensionsprognoser som gäller för min pension - av olika anledningar. Därför vill jag försäkra mig om att lösa detta på egen hand.
Tack, jag googlade det. Enligt vad jag kan se är detta fortfarande mycket lägre än det belopp som människor som har arbetat här länge kommer att få, men kanske läser jag fel. Hur som helst blev det glad att lära sig att det finns ett sådant program i Sverige och att vi tar hand om att hjälpa äldre att ha en rimlig levnadsstandard här, tack för att dela!
Ursäkta för att detta inlägg är off-topic i denna tråd, men jag tycker det är viktigt att denna typ av svepande och oriktiga uttalanden korrigeras.
“Äldreförsörjningsstöd” heter det för den som är pensionär. För icke-pensionärer heter det “Försörjningsstöd”. Båda dessa är det som i folkmun kallas för “socialbidrag”, dvs inga stora pengar. Anledningen till att det finns ett speciellt Äldreförsörjningsstöd är att det är Pensionsmyndigheten som ansvarar både för pension och övriga sociala förmåner till pensionärer medan det är kommunen som ansvarar för Försörjningsstöd till icke-pensionärer.
Kan du upplysa mig om vad som är inkorrekt i att människor i pensioneringsålder i behov av socialbidrag ökar?
Jag efterfrågades en motivering till varför jag med privata medel vill trygga min pension och det är för att jag ser det som sannolikt att staten, när jag väl skall gå i pension, kommer att ha stora problem med utgifter i förhållande till intäkter varför jag inte ser det som osannolikt att det som staten idag lovar att den skall ge mig kan komma att utebli.
2019 betalades 1,1 miljarder ut i äldreförsörjningsstöd där 95 % av mottagarna inte har jobbat alls eller mycket litet i Sverige. År 2010 betalades knappt 500 miljoner ut. Det ökar explosionsartat.
Detta parat med andra ökningar av transfereringar där allt färre försörjer allt fler innebär att jag inte vill behöva förlita mig på staten för min pension.
Om du har levt hela ditt liv i Sverige på bidrag så får du pension. Bidrag är nämligen pensionsgrundande. Nästan bara personer som jobbat ingenting i Sverige samtidigt som de inte har fått bidrag i Sverige får äldreförsörjningsstöd så som det ser ut nu.
Så vad blir då äldreförsörjningsstöd + bostadsbidrag + fri sjukvård (där du är undantagen självkostnadspris pensionärer måste betala på tex vårdcentral) i jämförelse med någon som har jobbat med låg inkomst ett vuxet liv? Det går att räkna på. Det gjorde jag. Men jag räknade kanske fel.
Kan vara bra att räkna på det att den som har jobbat i 40 år hade säkert haft mycket bättre levnads möjligheter än den som inte har jobbat alls. Plus att den som har jobbat kunde säkert lätt spara 10-20% av månadslönen på börsen om man har tänkt rationellt. På 40% har han säkert sparat med ränta på ränta minst 5 milj i extra inkomst.
Artikelns beräkningar är säkert rätt utifrån valda förutsättningar. Hela artikeln handlar om att skillnaden i disponibel inkomst som pensionär är väldigt liten mellan den som jobbat hela livet med låg lön och den som inte jobbat alls. I exemplet blir skillnaden på den disponibla inkomsten ca 1200 kr mellan ytterlighetsfallen i artikeln. Det som inte nämns i artikeln är hur bostadstillägget beräknas. Dess belopp beror på hur hög boendekostnad man har. Vilka antaganden man gjort här framgår inte, men för att komma upp i det belopp som nämn har man sannolikt räknat på den maximala boendekostnaden för bostadstillägg som är 7000 kr.
Beräkningen i artikeln är gjord efter 2019 års siffror. De var inte så lätta att få tag i, så jag gjorde om beräkningen med de regler och belopp som gäller för 2021 för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd, men utgick i övrigt från de pensions- och skattebelopp som används i artikeln. Jag landade då på en skillnad på 1700 kr per månad (ca 13%) vid en boendekostnad om 7000 kr.
För att illustrera hur viktig boendekostnaden är i sammanhanget valde jag att även räkna på en boendekostnad om 5000 kr. Då blev skillnaden istället 2300 kr per månad (ca 21%). Anledningen till detta är Äldreförsörjningsstödet beräknas efter alla inkomster, avdrag för boendekostnad och bostadstillägg, vilket innebär att den disponibla inkomsten efter att boendet är betalt alltid är 5894 kr upp till en max boendekostnad om 7000 kr. Så när boendekostnaden sjunker får den som har äldreförsörjningsstöd också mindre i stöd medan den som inte har äldreförsörjningsstöd får ett ökat disponibelt utrymme. Att skillnaden inte ökade med hela 2000 kr beror på att personen utan äldreförsörjningsstöd i artikeln också har ett bostadstillägg, som sjunker med 1400 kr när boendekostnaden sjunker med 2000 kr.
Från och med september 2021 kommer dessutom den som har allmän pension i spannet 9000-17000 kr per månad att få ett ytterligare Inkomstpensionstillägg om maximalt 600 kr per månad. Då kommer skillnaden i räkneexemplet att öka ytterligare något.
Så, avslutningsvis: Man kan diskutera om de skillnader i disponibel inkomst som dessa exempel visar på är tillräckliga/motiverade. Det är en politisk fråga om det beskrivs ofta i debatten som det så kallade “respektavståndet”. Jag tänker inte argumentera för någon ståndpunkt i denna fråga utan vill med detta inlägg bara visa på att det visst finns en skillnad i disponibel inkomst som pensionär om man har jobbat “hela livet” jämfört med om man inte gjort det och att hur stor denna skillnad blir beror på vilken boendekostnad man tar med i sin beräkning.
“få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige” - en 30-åring jobbar inte allt i Sverige i 40 år och vill bara ha garantipension. Det är inte alla vill göra det. Hur många invandrare vill göra det?