Nu är jag i 35-års åldern och har således långt kvar till pension. Samtidigt är jag egenföretagare och kan således delvis styra hur jag tar ut pengar, t ex kan jag ju ansamla pengar i bolaget och när det är dags att gå i pension lägga det i träda och plocka ut pengar som utdelning.
Om jag förstår det hela rätt är garantipension ungefär samma sak som socialbidrag? Dvs. det är någonting du får då du inte har en inkomst du kan försöja dig på men samtidigt får du inte ha några tillgångar.
Om vi tar ett teoretiskt exempel. Säg att Lisa levt hela sitt liv i Sverige men inte jobbat en enda dag och har således 0 kr i inbetald pension. När hon blir 65 år ärver hon 20 miljoner. Kommer Lisa då få någon garantipension? Hur skulle situationen påverkas ifall hon inte får ett arv?
Idag är garantipension på maximalt 11 603, hur mycket måste man egentligen ha tjänat under sin livstid för att få en pension som är högre än den garantipensionen?
Vad jag förstår är det bara den så kallade åldersperionsionsavgiften på 10,21% som går till den egna pensionen. Så av 100 000 kr i bruttolön blir det 10 210 kr i pension, skulle alltså krävas en årslön på 1 363 721 kr för att ge dig utrymme för ETT år av garantipension? Så hur mycket skulle man behöva ha under kapital på minpension.se om man gick i pension idag för att få ett belopp som är mer än garantipensionen?
Sedan förstår jag att pensionen är ett gamble, vissa dör tidigare och finansierar de som lever längre osv vilket gör att så lite som 10,21% av bruttolönen finansierar hela systemet.
"
– I vissa fall utgår garantipension till miljonärer och personer med riktigt höga inkomster så länge som de har en låg allmän inkomstgrundad pension, säger Ole Settergren
"
Okej, då verkar det ju spontant helt idiotiskt att ta ut någon lön! Maximera utdelning så mycket det bara går, investera allt annat överskott i bolaget och sedan lägga det i träda innan pensioneringen och få garantipension plus det privata sparandet? Detta förutsätter såklart att man kan leva utan att ta ut någon lön.
Alternativet är att maximera den allmäna pensionen (genom lön) och sedan kan man väl sätta av 35% av bruttolönen avdragsgill till premiepension?
Garantipension är inte samma sak som socialbidrag. Motsvarigheten till socialbidrag kallas för äldreförsörjningsstöd. Garantipension räknas per individ och har olika nivåer beroende på om man är gift/samboende (särskild definition för detta) eller ensamstående. Äldreförsörjningsstödet beräknas per hushåll, precis som vanligt försörjningsstöd. Garantipensionen är inget given av naturen utan kan ändras via politiska beslut.
Fast det beräknas väl bara på fjolårets inkomst. Dvs. om man får barn 2025 och tar ut all föräldraledighet då räcker det att maximera sin SGI under 2024?
Vad jag menar är att man kan planera sitt löneuttag så det sammanfaller med då SGI behövs. Exempelvis om man i december 2024 vet att man får barn år 2025 och man har haft 0 inkomst under 2024 kan man plocka ut en engångslön på 567 000 kr på det inkomståret.
I och med att min arbetsförmåga har varit rejält nersatt efter mina skador, så har jag extremt låg pension. Kommer därmed troligen få garantipension, om det systemet kvarstår.
Därför jag sparar till pensionen, även om sparande över 100 000kr sänker det inkomstprövade bostadstillägget för pensionärer idag. Så finns ingen garanti att systemet kring bostadstillägg är likadant om 25 år. Ska nog mycket till däremot för att garantipensionen ska tas bort helt.
Garantipension är väl på gränsen till vad som är rimligt att leva på, så sparar hellre lite idag för att få en jämnare levnadsstandard livet ut.
Vore i och för sig trevligt att få 20 miljoner i arv lite innan pensionen. Räcker till mycket skoj.
Maximal garantipension är 11 603 och har man ingen annan löneinkomst räknade jag ut (beroende på ort såklart) att man får ca 10 000 kr netto varje månad. Är man som i vårt fall 2 st (ej gifta) och hus är betalt, bilar betalda, extra lägenheter som går att sälja osv skulle det räcka mer än väl när man dessutom får ha kapitalinkomster på toppen av det.
Jag skulle inte ha några problem alls med att pensionera mig idag om jag fick en extra månadsinkomst på 10 000 kr netto som var ovillkorad kapitalinkomst.
Fast många med garantipension har 0kr i kapital. Värt att komma ihåg.
För mig skulle garantipension knappt täcka mina räkningar. Får själv 11 000kr efter skatt i sjukersättning från FK. Hade troligen varit inneboende hos släktingar utan mina sjuk och olycksfallsförsäkringar.
Jo absolut, som sagt för mig blir ju ifrågasättandet i tråden varför jag ska betala in pengar till pensionssystemet istället för att betala ut pengar som kapitalutdelning istället och som pensionär teoretiskt kunne leva på mer pengar i och med att garantipensionen inte är prövad mot hur mycket kapitaltillgångar man har
Pensionsmyndigheten anger att garantipension fasas ut efter en pension på 17 655 SEK per månad (för ogift). Det motsvarar 212 kSEK per år.
Den pensionen motsvarae en “allmänpensionsförmögenhet” på 5,3 mSEK vid 4% uttag och 2,6 mSEK vid 8% uttag. Någon som har koll på vad pensionsmyndigheten använder idag för uttagsprocent?
Enligt (1) så fick 2022 cirka hälften av pensionärerna garantipension så det är i många fall sannolikt inte möjligt att påverka sin pension genom högre lön som i sin tur ger högre allmän pensionsförmögenhet.
Om jag förstår det rätt. Om man fyller 65 i år och har 5,3 miljoner sparat totalt i allmän pension så får man en lika hög pension som någon med garantipension?
Om pensionsmyndigheten använder 4% uttagsmodell och pensionären har full garantipension (40 års boende i EU mellan 16 och 66) så är det korrekt. 4% är konservativt så min gissning är nog någonstans mellan 4% och 8% men jag har inte lyckats hitta hårda fakta.
Sparandet är alltså sparande i det allmäna pensionssystemet i Sverige. Du kan ha ett privat sparande och en tjänstepension men det ligger utanför den här beräkning. Sedan tillkommer bostadsbidrag som har sina egna regler.