Känns lite teoretiskt resonemang för det är inte lätt att leva utan inkomst av tjänst som ofta krävs för att tex ta bolån, abonnemang och någonting annat som kräver kreditupplysning.
Mycket i dagens samhälle styrs av lön / inkomst av tjänst. Att enbart leva på utdelningar enligt schablon för att sedan eventuellt i framtiden få ”gratis” pension känns rätt långsökt…. Om ens det pensionssystemet vi har nu finns om 35-40 år.
Leva helt utan SgI är nog knappast att rekommendera men max SGI är 573 kSEK. Ovanför det så finns det visserligen vissa förmåner men det är värt att veta att mera skattad inkomst t.ex. inte nödvändigtvis leder till mer allmän pension.
Har haft inkomst av tjänst i över 15 års tid så det är inga konstigheter. Först nu jag börjat ens bry mig om att sätta mig in mer i hur pensionssystemet är uppbyggt.
Med andra ord kan man säga att jag har 15 års av tvångsinvesteringar och nu börjar fundera på hur jag vill göra för resten av mitt arbetslivs.
Har man full inkomstpension får man ca 1700 SEK / mån mer än någon med noll i pensionsinbetalningar från skatt. Det är det som är respektavståndet. Det är summan man måste täcka själv om man inte lönearbetar, men ändå vill ha full pension.
Tipset här är ofta att “maxa” lönen och “maxa” längden på arbetslivet. För de allra flesta (över hälften) gör detta ingen nytta dock om man ser till den allmänna pensionen. Istället är nog kostnaden i form av livskvalitet, energi och tid jättehög om man gör så.
Men har du haft inkomst i 15 år, och på den nivån att du kunnat göra dig skuldfri även mht boendet, så är min spontana gissning att du redan är förbi där “garantipensionen” har någon större inverkan på vilka utbetalningar du eventuellt får en gång i framtiden.
Alltså, jag gissar vilt att din pensionsprognos på MinPension.se visar att du redan nu inte får mer än en eller ett par hundringar i månaden i garantipension, om (mot förmodan) nuvarande system står sig i 35-40 år framåt.
Så om du kör noll inkomst, allt via utdelningar, så är det de garantipensionspengarna du kan se på minpension som du i så fall kan spara genom att ställa dig utanför systemet med löner och automatiska pensioninbetalningar.
Fast garantipensionen minskas ju drastiskt för oss som har arbetat utomlands stora delar av livet som ung. Jag kommer inte kunna få mycket till garantipension alls. För sån som mig och min fru gäller bara att bli rika.
Sjukt att använda ordet miljonär på det viset. Han tänker ju verkligen helt fel. Vill han specifikt att människor med över en miljon kronor skall dö? Är det viktigt för honom?
Yes, Lisa kommer få garantipension ca 11500kr (det växer varje år kopplat till PBB).
Garantipension är som barnbidrag. Du får den, även om du äger miljardtillgångar. De finns inte någon tillgångbegransing för att få garantipension idag. De tittar bara din pensionkapital. Om den är låg, du får garantipension.
nej. De påverkar inte garantpensionen. Tänk likadan som barnbidraget. Även miljadärer får det.
Det är stor skillnad med Sverige bidragmodell jämförd med anda länder. Till exempel i andra länder de tittar alla tillgångar samlat och om de räcker inte de betalar garantipensionen. Kanske är det dags för Sverige inför sådan model? Med vänster kommer rösta nej säkert.
Du har 30 år kvar till pension. Det är inte säkert den oseriösa modell med garantipension har vi idag kommer förtsätta. Om det finns flera och flera personer med stora tillgångar som kräver garantipension kanske de kommer ändras reglerna. Det finns en risk. Om de kommer inte ändra den, du skulle vara stor vinnare säkert.
Bostadsbidrag, försörjningsstöd är inkomstprövande idag. Men inte tillgångsprövande.
Till example för barnbidrag flera diskutera att inkomstpröva det:
Om du jobbat inom EU så räknas åren som kvalificerande för alla svenska pensioner. Dvs garantipensionen minskas inte pga för lite kvalificerande år. Dock minskas den med den utländska allmänna pensionen.
Däremot är ju nackdelen för garanti pension att man måste vara i Sverige minst 6 månader om året. Det är en ny regel, tidigare kunde man vi vid medelhavet och ta ut garanti pension.
Jag jobbade inte inom EU, utan i ett U-land. Jag arbetade ihop pension i det landet, men den verkar inte gå att flytta. Den skulle också ha blivit så liten att den inte spelar roll. Den är vaskad. (Jag bodde dock där för att få gifta mig och skaffa barn med den jag ville, så jag vann på det ändå. Bara inte ekonomiskt.)