Hur mycket inkomstpension förlorar man egentligen på att löneväxla under gränsen för statlig inkomstskatt? Standardrekomendationen på detta forum är ju att man ska tjäna pengar och betala skatt iaf upp till statlig inkomstskatt innan man börjar löneväxla. Men vad förlorar man egentligen i inkomstpension på att löneväxla? Säg någon som är 55 år och har en lön på 36000 kr/mån. Om denna person skulle löneväxla 10000 kr/mån i 10 år, hur mycket lägre skulle inkomstpensionen bli då?
För några saker är ju positiva med löneväxlingen. Tex skjuter man upp skatten och denna summa får man avkastning på om den investeras. Dessutom är skatten ofta lägre när man gått i pension än när man arbetar. Om man ska räkna på saken behöver detta ju ställas mot kostnaden i form av lägre inkomstpension (och premiepension).
Det spelar ingen roll om du betalar skatten innan eller efter värdeökningen. 10% årlig ökning på 100 kr för att sedan dra av 30% i skatt ger samma slutresultat som att direkt dra av 30% i skatt och sen få 10% årlig ökning.
Man betalar väl snarare mer i skatt på pensionen eftersom man inte får jobbskatteavdrag?
Förvisso är skatten på TJP lägre än ISK och man bör få ca 6% mer avsatt, men det är verkligen inte värt alla nackdelarna.
Nej, skatten på pensionen är superlåg och har sänkts i flera omgångar. Ligger typ på 18 procent ifall man har 25k i pension och är 67+ om jag inte minns fel
Ja, det var bannemig exakt samma. Det är väl mest att man har så mycket lägre pension än lön som gör att andelen skatt blir lägre som pensionär än som löneslav
Frågan är om inte en person som är 55 år och tjänar 36 000 kr i månaden brutto (dvs troligtvis legat under denna nivå och en bit under snittlönen hela livet) får samma pension vid lön 36 000 kr i månaden och 26 000 kr i månaden de kommande 10 åren. Dvs garantipension.
I så fall skulle ju löneväxling bli väldigt förmånligt då man lägger in 10 000 kr i månaden i tjänstepension utan att minska något i andra änden. Så vitt jag fattar det får du nämligen samma garantipension oavsett om du har 1 eller 10 miljoner i kapital i din tjänstepension.
Jag tror att det bygger på ett missförstånd hur garantipensionen fungerar. Det är inte så att garantipensionen fyller upp till ett visst belopp, utan garantipensionen trappas av succesivt med en högre inkomstpension. Det innebär att om du tjänat 36 000 under ditt yrkesliv kanske du får 18 000 i inkomstpension vilket innebär att du kanske kan få 100:- i garantipension, medan den som tjänat 26 000 kanske får 13 000 i inkomstpension plus 2 500 i garantipension. Båda får alltså garantipension, men den som tjänat mer får i alla fall ut ett högre totalt belopp.
Vad menar du här exakt? Pratar du om den allmänna pensionen? Den påverkas ju av hur mycket du tjänar, upp till taket som är typ 51000, eller 7,5 basbelopp.
Sedan vill jag understryka igen att blir man sjukskriven länge och har löneväxling, då får man bara ut 80% av summan efter löneväxling, i det här fallet 80% av 26000. Och löneväxlingen försvinner ju naturligtvis. Samma sak om man blir arbetslös så får man en mycket lägre ersättning. Så man tar en risk om man löneväxlar när man ligger under taket.
Du har nog rätt att mitt exempel blev överdrivet. Och dessutom svårt att räkna exakt på effekten när det handlar om hur garantipensionen ser ut om 15 år.
Rent generellt bör det ändå gälla att lägre inbetalning till allmänna pensionen inte slår igenom fullt ut i lägre pension om garantipensionen till viss del täcker upp, utan att påverkas av att tjänstepensionen blir större. Men inte alls så extremt som jag trodde.