Kan du upplysa mig om vad som är inkorrekt i att människor i pensioneringsålder i behov av socialbidrag ökar?
Jag efterfrågades en motivering till varför jag med privata medel vill trygga min pension och det är för att jag ser det som sannolikt att staten, när jag väl skall gå i pension, kommer att ha stora problem med utgifter i förhållande till intäkter varför jag inte ser det som osannolikt att det som staten idag lovar att den skall ge mig kan komma att utebli.
2019 betalades 1,1 miljarder ut i äldreförsörjningsstöd där 95 % av mottagarna inte har jobbat alls eller mycket litet i Sverige. År 2010 betalades knappt 500 miljoner ut. Det ökar explosionsartat.
Detta parat med andra ökningar av transfereringar där allt färre försörjer allt fler innebär att jag inte vill behöva förlita mig på staten för min pension.
Om du har levt hela ditt liv i Sverige på bidrag så får du pension. Bidrag är nämligen pensionsgrundande. Nästan bara personer som jobbat ingenting i Sverige samtidigt som de inte har fått bidrag i Sverige får äldreförsörjningsstöd så som det ser ut nu.