Alla läser AI - borde jag följa strömmen eller satsa på programmering?

Jag hade Haraldsson som lärare sista året innan pensionen :smiley:

4 gillningar

Kul! Jag försöker komma ihåg vad stordatorsystemet hette som fanns i Linköping innan SUN-stationerna kom. Kan det ha varit DEC PDP-10? Jag vill minnas att operativsystemet hette TOPS-20 och att man hade s.k. VT100-terminaler kopplade till datorn. Det är nästan så man blir lite sugen på att testa. Tillbaka till 80-talet! :grin:

Tydligen finns det möjlighet att köra Lisp på en VT100-terminal kopplad till en DEC PDP-10 som kör TOPS-20. Allt emulerat förstås.

Tillägg: Det var nog mer troligt DECSYSTEM-20 som användes tillsammans med TOPS-20. PDP-10 var en föregångare till DECSYSTEM-20, som jag förstått det. Modellnummer 2040 tycker jag låter bekant. Vid närmare påseende var det nog snarare VT220 som användes, istället för de äldre VT100. Någon annan som minns bättre? :nerd_face:

Jag minns en labb vi gjorde, som gick ut på att göra ett enklare kalkylprogram (typ som MS Excel) mha. Lisp. Det fanns vissa grafikmöjligheter på terminalerna.

2 gillningar

Haraldsson på sittning efter några glas vin var fantastiskt kul, karln hade många historier :slight_smile:

1 gillning