Jag hade Haraldsson som lärare sista året innan pensionen ![]()
Kul! Jag försöker komma ihåg vad stordatorsystemet hette som fanns i Linköping innan SUN-stationerna kom. Kan det ha varit DEC PDP-10? Jag vill minnas att operativsystemet hette TOPS-20 och att man hade s.k. VT100-terminaler kopplade till datorn. Det är nästan så man blir lite sugen på att testa. Tillbaka till 80-talet! ![]()
Tydligen finns det möjlighet att köra Lisp på en VT100-terminal kopplad till en DEC PDP-10 som kör TOPS-20. Allt emulerat förstås.
Tillägg: Det var nog mer troligt DECSYSTEM-20 som användes tillsammans med TOPS-20. PDP-10 var en föregångare till DECSYSTEM-20, som jag förstått det. Modellnummer 2040 tycker jag låter bekant. Vid närmare påseende var det nog snarare VT220 som användes, istället för de äldre VT100. Någon annan som minns bättre? ![]()
Jag minns en labb vi gjorde, som gick ut på att göra ett enklare kalkylprogram (typ som MS Excel) mha. Lisp. Det fanns vissa grafikmöjligheter på terminalerna.
Haraldsson på sittning efter några glas vin var fantastiskt kul, karln hade många historier ![]()