Alla våra olika sparanden, samma fondmix. Är det smart?

Hej Forat,

Min första post här! Tjoho :partying_face:

Satt häromdagen och skulle lite snabbt och enkelt balansera om alla olika sparande samt allmänt se över det hela. Det var nog två år sedan!

Följande uppstod: Väldans mycket pengar plötsligt = ångest över att göra fel. Insåg att det är mycket jobb, tar en del tid och måste göras noggrant. Och jag kom på den briljanta iden att ha exakt samma fördelning mellan de olika fonderna jag gillar nämligen 70% LF Global, 15% LF Tillväxtmarknad Indexnära A, 15% LF Sverige Indexnära. De olika sparanden är till barnen (ska böra användas om ca 8-12 år) mitt och min sambos ISK som är vårt egna pensionssparande på lång sikt mer än 10 år. Och våra olika pensionsförsäkringar som ju också är sparande på lång sikt.

Hur lämplig är det att ha exakt samma upplägg på allt?

Tacksam för er hjälp,
Jonas

1 gillning

Grattis till ett riktigt bra långsiktigt sparande. Du behöver inte ändra något. Det ser riktigt bra ut :+1::+1:.

2 gillningar

Finns ingen anledning att köra helt olika fonder bara för att det är olika konton. Riktigt bra fonder och fördelning som du har valt!

Kom ihåg bara att balansera upp risken med sparkonto eller räntor om det är mindre än 10 år kvar till uttag. En tumregel som är lätt att komma ihåg är 10% aktier (aktiefonder) per år som man har i sparhorisont. :slight_smile:

2 gillningar

Inte marknadsviktad men fin portfölj. Skulle själv kunnat spara i en sådan.
Ser inte nåt problem med att ha flera lika portföljer. Snarare tvärtom, nu har du koll på dessa få fonder som ger dig massor med bolag och diversifiering.
Kör på. Alternativet kan ju vara en fondrobot. Men om du är nöjd så kör på…

1 gillning

Snyggt, inget som behövs ändras. Men om du använder Nordnet kan du fundera på att byta ut:

mot Nordnet Sverige index, följer samma index men är gratis :slight_smile: :+1:

1 gillning

Inget problem i min mening. Ni äger väldens börs, dvs lite i alla bolag globalt, om ni gör det via en fond eller en annan spelar mindre roll så länge det är vettiga fondbolag (som ni har)

Däremot får ni väl snart börja fundera på riskexponeringen. Tumregeln är 10% aktieandel per kvarvarande sparår dvs 100% aktier kräver minst 10 spar år kvar.

1 gillning

Tack alla för er input :clap:

Då har jag ett stycke jobb att se fram emot! Sen glömmer jag detta för nått år eller två!

1 gillning