Allt i en fond eller sprida?

Är det följande argument?

(1) Avanza Global har i princip ingen exponering mot tillväxtmarknader och Asien. Den lilla exponeringen mot Asien är främst Japan om jag förstod det rätt. De fokuserar mest på USA och Västeuropa.
(2) Via Avanza Global har får du en exponering mot ca 1 000 bolag och via Lysa får du en exponering mot ca 6 000 st. En bättre riskspridning enligt mig.
(3) Avanza Global har ingen exponering mot småbolag vilket Lysa har, något som är en fördel enligt t.ex. faktor-teorin.
(4) Avanza Global har ingen exponering mot Sverige vilket Lysa har
(5) Avanza Global är enligt uppgifter från branschen ganska skatteineffektiv eftersom de betalar en högre skatt på utdelningar från USA, vilket står för en stor del av deras innehav, jämfört med Lysas innehav i ETF:er. Jag har dock inte kunnat bekräfta dessa uppgifter själv eftersom det sker ”innanför” fonden.

Svar:

(1) Tillväxtmarknader står för c:a 10%. Skillnaden mellan MSCI World och MSCI ACWI är minimal (4,11% vs. 4,25% CAGR sedan 2001). Vill man ändå ha tillväxtmarknader finns Avanza Emerging Markets. Portföljens avgift blir då 0,128% istället för 0,11%. Fortfarande mycket mindre än Lysas 0,411% (inte 0,3% som Jan skrev).
(2) Antalet innehav i en portfölj har INGET med diversifiering att göra. Diversifieringen bestäms av kovariansen. Sanningen är att man kan skapa en bättre diversifierad portfölj hos Avanza än hos Lysa.
(3) Lysa erbjuder en kapitalviktad marknadsportfölj. Inte en faktorportfölj. Den enda faktorn Lysa exponerar en mot är market beta (MKT), inte storlek (SMB). Men visst, kanske har Lysa bättre fondutbud än Avanza när det kommer till globala småbolag (med tanke på att Avanza inte erbjuder börshandlade fonder). Här har Jan delvis rätt. Globala småbolag står dock för bara 10% och riskpremien är bara 0,5% extra i avkastning.
(4) Jo, Avanza Global har 1% Sverige. Frågan är om det är BRA med ytterligare exponering mot Sverige? Jag förhåller mig agnostisk i frågan men påpekar att Avanza Zero följer samma index som Lysas Xact OMXS30. Skulle vi konstruera en portfölj med 20% home bias hos Avanza blir avgiften 0,106%. Det är fyra gånger billigare än hos Lysa!
(5) Tveksamt. Jag tror inte Lysa får särskilda skattepreferenser. De är ju trots allt verksamma inom EU och påverkas av samma utländska källskatt. Det är svårt att bemöta ett påstående som saknar belägg.

Mvh,
CL