Sambos portfölj. Tips och råd

Hej Experter.

Min sambo är 36 och har nyligen börjat att investera i fonder via Avanza. Hennes sparhorizont är 20+ år.

Hennes portfölj

Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK (70%)

PLUS Allabolag Sverige Index (15%)

Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A (15%)

Frågor.

1. Vad tycker ni om portföljen? Hon gillar marknaden i USA och väljer därefter att ha en stor andel där. Inte samma stora exponering mot USA som LYSA vilket hon gillar.
  2. Är det svårt att ombalansera då hon vill lägga till räntor om ett par år?
  3. Totala avgiften är lägre än motsvarande portfölj hos Lysa om det nu går att jämföra.

Hon missar ju väldigt mycket av världsmarknaden med en sådan portfölj. T.ex alla utvecklade länder förutom USA och Sverige. Mitt förslag hade varit att byta ut USA mot en global indexfond istället för att bredda portföljen och minska risken. En global indexfond innehåller ändå ca 50% USA så hon kommer att få mycket USA ändå.

När hon vill blanda in räntefonder så är det bara att minska aktiedelen med så mycket som hon vill ha räntor.

1 gillning

Inget Europa, Kanada. Japan, etc. Men om hon hellre har USA än en globalfond så är det hennes val. Inga globala småbolag heller som Lysa har.

Bättre portfölj än majoriteten av svenskar iaf skulle jag säga. De flesta har väl bara H&M, Ericsson och Telia i portföljen :slight_smile:

2 gillningar

Möjligen skulle jag hellre valt en global fond, som har stor exponering mot USA istället för en ren USA fond.

Räntor hade jag struntat i tills de sista 5 åren av de 20+.

1 gillning

Tips på globalfond med störst exponering mot USA?

Vill hon ha en passiv indexfond som följer marknadsviktning, eller en aktiv som väljer in mer USA?

Vill hon ha mer USA än marknadsviktning kan hon ju köra USA-fond plus lite Europa-fond. Inte många länder kvar som man missar.

Och tillväxtmarknad man man dra ner till 12-13% som är marknadsvikt. Några extra % hon kan flytta till USA.

Index vill hon ha :slight_smile:

Då blir det 2/3 USA :slight_smile: Länsförsäkringar Global Indexnära

Det blev en flytt till Avanza trots allt.

Vad anser ni om valet av fonder.

Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK (70%)
PLUS Allabolag Sverige Index (15%)
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A (15%)

Det är ju exakt likadant som i början av tråden. Så vi tycker nog exakt som förut :slight_smile: Dvs att man ska överväga globalfond så man får Europa, Kanada, Japan etc. Men ändå mycket bättre portfölj än de flesta svenskar gissar jag.

Jag är totalt dum i huvudet inser jag nu.

Sorry

Ytterligare en fråga.

Totala avgiften som jag på lysa nu är 0.37%
Med de tre fonder ovan blir avgiften 0.26%

Är det här en märkbar skillnad över 20år och en startinvestering på 50k och månsdsspar på 1500 därefter

Jämför avkastningen från två fonder med olika avgift | Kalkylator (rikatillsammans.se)

Ja det är en märkbar skillnad.

Men jag skulle nog påstå att portföljen ovan med de tre fonderna gör mer skillnad rent statistiskt.

Lysa är oerhört mycket bredare.

Om jag tolkar dig rätt så tycker du att LYSA är bättre?

Beror på syftet. Som långsiktigt aktiefondsparande set jag en mycket bredare portföljen som ungefär matchar världsmarknaden som mycket bättre.

Sen om man har det hos Lysa eller Avanza är lite skit samma.