Alternativ till kapitalförsäkring?

Hej!

Jag hade som plan att skaffa kapitalförsäkring till samtliga kommande syskonbarn, där jag själv väljer ut aktiefonder och investerar de pengarna som de ändå skulle ha fått i födelsedagspresenter och julklappar, fast istället som en klumpsumma i samband med deras födsel.

Men efter att ha chattat med Avanza så fick jag lära mig att skulle jag gå bort plötsligt och oväntat innan den tidpunkten då jag hade tänkt att lämna över ansvaret till syskonbarnet i fråga, då kommer mina fonder att säljas och betalas ut till mitt syskonbarn oavsett ålder och oavsett om det är uppgång eller nedgång på marknaden.

Så nu undrar jag; Finns det något sätt för mig att själv välja ut aktiefonder i en portfölj som har ett syskonbarn som förmånstagare, men där, vid min bortgång, pengarna ligger kvar och förhoppningsvis ökar i värde tills syskonbarnet är i myndig ålder och kan ta över ansvaret?

Samma princip fast med en fondrobot skulle kunna fungera med.

Ha de!

En möjlig lösning skulle kunna vara att du via förmånstagarförordnandet gör ett tillägg att utfallande belopp till barn under XX år skall utbetalas till och stå under ”Särskild Förvaltning” av dig utsedd person och enligt dina separat givna instruktioner.

Lösningen är inte helt vattentätt förrän du själv funderat och givit svar på några frågor.

Det första du måste fråga dig är om det finns 2 personer i din närhet du har 100% förtroende för? (Anledningen till att det ska vara 2 är att en utav dem ska vara reserv om den första av någon anledning inte kan utföra uppdraget)

Här är det viktigt att understryka att personen du utser INTE får vara barnets föräldrar.

Nästa steg blir ju att lyssna med dessa 2 tilltänkta personer om de vill ta på sig uppdraget att utföra dina instruktioner fram tills dess barnet i fråga fyllt XX år om du skulle avlida dessförinnan.

Pengarna ligger således inte kvar på K-försäkringen eftersom Försäkringstagaren (Du) är avliden.
Med undantag för ett litet glapp på några veckor när Avanza säljer av dina innehav och utbetalar pengarna till den av dig utsedda förvaltaren och denna person återinvesterar pengarna i en ny K-försäkring med barnet som förmånstagare så ligger kapitalet på marknaden hela tiden fram till det datum du ansett barnet själv vara mogen att få kontroll över kapitalet.

Men som sagt - men tåls att upprepas; mycket hänger på om du har 2 personer i din närhet som du litar på till 100%.
Kanske dina föräldrar om de inte är allt för gamla eller om du har flera syskon som korsvis kan vara förvaltare åt den andres barn??

(Som ett sista tillägg i förmånstagarförordnandet anger du också att utfallande belopp ska utgöra Enskild Egendom så att ”din” gåva till barnet inte skall ingå vid en eventuell framtida bodelning…)

1 gillning

Nordea erbjuder det du efterfrågar. Har dessutom lågt courtage.

1 gillning

Tack för ditt svar,

Der är en bra ide men kommer tyvärr inte fungera för mig. Har tyvärr inte så många runt mig att välja på. Tillit finns men vilja att lära sig finns ej. Många rädda för riskerna, skulle bara sluta med att de plockade ut i panik när värdet ner.

Vad kallas det för hos dem?

Nordea Framtidskapital. Ring och prata med dem. Du kommer behöva ha en försäkring per barn dock av någon anledning.

Det låter konstigt men får kolla in det!