Jag har en fundering, om jag sparar till mina barn och inte vill att det ska påverka min deklaration.
Är Kapitalförsäkring det enda alternativet?
Jag har idag Barn-kapitalförsäkring i deras namn på Avanza och Nordnet men skulle vilja ha ett annat sparande upptill, jag kollade på Lysa, om jag öppnar där blir det ISK om jag förstått rätt.
Eftersom det är mina pengar som så småningom kommer bli barnens vill jag att det inte ska påverka deras möjligheter att ex söka bostadsbidrag när de börjar studera.
Om jag förstår rätt så beskattas ISK inte på kontot där pengar a finns utan lägga till i min deklaration om kontot står på mig.
Kapitalförsäkring beskattas och dras direkt från kontot.
På sisådär 10-20 år blir det ju en hel del skatt som kommer dras på det ena eller andra sättet.
Jag känner till att det är fritt från beskattning upp till en viss nivå men om barnet har mina pengar i sitt namn kommer det inte kunna söka bostadsbidrag om sparandet kommer över en viss nivå?
Tänk på att om du sätter en kapitalförsäkring i barnens namn så kommer de inte kunna tillgodogöra sig “skattefriheten” upp till 150000 om de inte har inkomst från tjänst eller andra kapitalinkomster (då konstruktionen görs via ett avdrag, och det avdraget kan göras från antingen andra skatter på kapitalinkomster (t.ex på schablonintäkten i en ISK) eller inkomster från tjänst, men en KF genererar ingen skatt på en kapitalinkomst utan dras som en källskatt)
Jag har en annan fundering kring…om jag sparar ett belopp åt barnen i en Fondrobot i mitt namn verkar det bara gå att göra som ISK.
Pengarna är en gåva från deras farföräldrar och jag hanterar dem till dess att de mogna att ta hand om dem själva.
Om jag har dem i ISK så kommer jag att betala skatt för dem årligen. Om vi säger att det är totalt 100 000 blir det ju över tid en betydande summa, jag kan ju antingen se det som en gåva från mig till dem eller så är det helt enkelt en avgift jag betalar och de har pengarna “skattefritt”.
Om jag istället har dem i en kapitelförsäkring så beskattas beloppet direkt och påverkar inte deklarationen.
Det verkar inte gå att ha fondrobotar som Kapitalförsäkring eller finns det någon där det är ett alternativ?