Spara 50 000 kr väldigt långsiktigt till barn

Är det möjligt att sätta in en hyfsad slant på något fondsparande/aktier till barn/barnbarn som de kan ta ut först när de är 65 eller så. Ex. Om man idag sätter in 50 000 kr (som jag kan avvara utan större problem) är det då möjligt att de kan stå på ett indexfondkonto/eller att jag köper aktier och att barnen får det många år senare? Jag vill undvika att betala några onödiga avgifter. Det finns såklart olika risker när man tänker att sparandet ska stå i 50 år eller så men vet ju att lång tid kan göra mycket på sparandet. Tänker att man kan tänka långsiktighet över generationer och på så vis skapa bättre förutsättningar för efterkommande.

Kapitalförsäkring med barn/barnbarnet som förmånstagare ger inte barn/barnbarnet makt över pengarna förrän du trillar av pin. Men då övergår allt till denne.

IPS i barnets namn funkar väl tekniskt sett men ger väl riktigt tråkiga skatteeffekter (dubbelbeskattning bl.a.)?

Jag skulle rekommendera kapitalförsäkring hos någon som har det avgiftsfritt (Nordnet/Avanza) och sätt alla pengarna i en global indexfond. T.ex. LF global indexnära.

När det gäller så lång tid så kommer massa intressanta frågor såsom:

• Finns Avanza fortfarande om 50 år?
  • Finns kapitalförsäkring om 50 år?
  • Finns den valda fonden om 50 år? Ofta försvinner fonder och ersätts av någon annan och sedan efter ett tag försvinner den med och ersätts av en annan. Jag har ett par tjänstepensioner som jag inte hade bevakat där det skett automatiska byten av denna typ 3-4 gånger över dryga femton år.

Det kan säkert dyka upp massor av liknande saker över så lång tid. Lever man så kan man ju ta beslut och hantera dessa saker, men vill man lämna det låst till mottagaren, hur hanterar man det då?

Intressant och fantasieggande fråga! :+1:

Med förslaget jag skrev om kapitalförsäkring så kommer den inte finnas när man trillar av pin. Då faller den ut till barn/barnbarnet.

Jag tror det är praktiskt extremt svårt att kontrollera kapital efter sin död på så sätt.

1 gillning

Ja, det får bli någon slags trust fund/stiftelse, om det alls går i Sverige och frågan är om det går kostnadseffektivt med 50000 kr? Hoppas någon som vet kommer in här och svarar!

Det är nog sen bästa lösningen om det handlar om att ge bort vid en viss ålder, nackdelen blir ju precis att tanken förfaller om man skulle trilla av pin, då kommer pengarna tidigare än tänkt.

Stiftelse ska väl kunna funka, men mycket jobb för 50000kr, nog inte värt det!

Vet faktiskt inte nå bättre sätt själv🤷🏻‍♂️

Kanske man kan reglera i testamente?:thinking:

Ett långsiktighet lyxproblem – Pensionsspar till barnbarn relaterad tråd

Jag tycker att KF är det bästa alternativet. Du får lita på att dina barn kan handskas med pengarna den dagen det blir aktuellt. Jag tror inte på att detaljreglera väldigt långt fram i tiden även om avsikten är god. Det kan bli en belastning snarare än en hjälp.

1 gillning

Tack för alla tips och tankar. Tycker att det är lite spännande att tänka riktigt långsiktigt. Särskilt som jag inte är så intresserad av dyra saker för egen del. Tänk om man börjat månadsspara i fonder när man var 20.

1 gillning