En pensionär i 70-årsåldern har ett kapital på 2,5 mkr. Ifrågavarande person vill förbruka detta kapital under en femtonårig tidsperiod och naturligtvis få ut så mycket som möjligt inom ramen för en förhållandevis låg riskprofil.
Det är mycket lockande att ha dessa pengar i en traditionell försäkring (förvaltad av Folksam eller Skandia) med utbetalning under 15 års tid, för att på så vis få lite större månatliga utbetalningar. Räknar man på en återbäringsränta om ca 4%/år blir detta ca 18-19 tkr i utbetalning månatligen (enligt Folksams hemsida) kontra 14 tkr/mån om kapitalet finns på vanligt bankkonto utan ränta. Fördelen med traditionell försäkring (i Folksam) är att 4/5 av kapitalet är garanterat vilket skyddar utbetalningarna vid en nedgång.
Problemet är bara att med Folksam behöver man spara i minst 10 år innan uttag kan göras, och med Skandia är det i stället en årlig insättningsgräns om 250 tkr. Inget av detta är hållbart med tanke på åldern.
Hur går man tillväga för att få till en liknande lösning, d.v.s. att få ut i alla fall 17-18 tkr i månaden i 15 år (av ett kapital på 2,5 mkr) och med begränsad risk för nedgång? Någon form av Rikatillsammansportfölj? Om man vill ha minimal skötsel och enkel månatlig utbetalning av såväl kapital som avkastning?
Det du beskriver är en livränta, utbetalande kapitalförsäkring. En traditionellt förvaltad genast börjande livränta med 15 års försäkringsperiod och 2,5Mkr är möjligt hos båda aktörerna enligt min vetskap. Har du problem att sätta upp detta så kan jag hjälpa dig.
Enkelt och lättskött beror lite på vad man menar men RT och Allväders portföljer räknas nog bort då. Finns mig veterligen ingen som förvaltar sådant åt en annat än kanske riktigt mycket pengar.
Lägger en länk nedan till konsumenterna som har en bra översikt på Traddar i KF. Kanske någon erbjuder det personen behöver. Välj ”med garanti” för att enbart se traddar
Sen kan garantin i Traddar låta lockande men det kräver ofta att man sparar under rätt lång tid för att bygga upp garantin som skapas över tid. Dock sällan man kommer över 70% skulle jag säga och -30% är ändå rätt mycket om man jämför med en försiktig aktie/ränteportfölj. Tänker att man inte bör köpa Trad för garantin utan för att man vill ha avkastning. Eller så har jag iallafall landat med det.
Sen tycker jag man ska söka upp hur deras portfölj ser ut. Såg tex att onoterat har rätt hög andel hos Skandia. Onoterat är svårt att värdera speciellt när det blåser till i ekonomin. Bara så inriktningen passar personen i fråga
Du skrev 4% återbäringsränta vilket i min värld motsvarar 4% avkastning från portföljen. Det kan man ju åstadkomma hyfsat enkelt med en egen portfölj, och för enkelhet då med automatiskt utbetalning. Kanske Lysa ändå är ett alternativ.
4% avkastning bör man över tid kunna få från en portfölj med 30-40% aktier och 60-70% obligationer vilket man skulle kunna göra med 2-4 fonder. Alltså inte jättesvårt.
En sådan portfölj så tar man risken vid en snittkrash på 40%ish på börsen att utbetalningen går ner 12-16% vilket ändå är väl inom vad en Trad typiskt garanterar. Åtminstone vad jag sett
Kanske titta efter lösningar med enkel portfölj som typ ovan med automatisk ombalansering och automatiska uttag? Måste nödvändigtvis inte vara Trad för att åstadkomma det tänker jag