Ska börsen gå ner?

Hej, jag läser över allt att enligt statistiken så spås de en rejäl börsnedgång de kommande 10 åren. Jag är 58 år och har mina pengar investerade hos Lysa. Ca: 900.000 med 90/10 och ca: 200.000 med 60/40. Jag vill ha dessa pengar som en pensionsförsäkring. Bör jag flytta största delen till 60/40 istället?
Och så en fråga till: Skulle det vara dumt att om man har en vinst på låt säga 50.000 plocka ut dessa och sätta in på sparkonto och fortsätta så hela tiden? Då förlorar man ju inte lika mycket om börsen går ner. Jag är medveten om att själva snöbollseffekten då uteblir. ???

Mvh

Första frågan är väl när du ska börja använda pengarna?
Ska du plocka ut allt vid 65?

Att vi får en nedgång inom 10 år är nog väldigt sannolikt. Men det är också ganska sannolikt att vi ändå är på plus om 10 år jämfört med idag.

Jag tycker du ska titta på avsnittet nedan så du får rätt balans mellan säkerhet och tillväxt på pengarna. 4 hinkars principen hjälpte oss mycket att hitta rätt balans.

Det finns en tumregel som säger att man kan ha cirka 10% aktieandel på sitt total kapital per år man har kvar tills pengarna behövs.

Så vad som är lämpligt för dig beror på när du tänkt gå i pension och även hur din pension ser ut och hur eventuellt tjänstepension är placerad. Alltså är det ett ypperligt läge just i din ålder att se över din totala situation. 4 hinkars principen hjälper dig med strukturen.

Om du vill planera framåt och se vad som kan vara lämpligt när du närmar dig pension och därefter så använder Vanguard aktieandel enligt bilden nedan.

Hoppas det hjälper dig på vägen. Lycka till :grinning::+1:

image

1 gillning

Jag tänker så här: En god sömn ska inte underskattas. Av den uppkomna frågan kan du ju ställa dig frågan hur du skulle klara en nedgång om några år med 30 procent, rent psykiskt . Låt vara att det om ytterligare några år säkerligen återhämtat sig men ändå =)

Om inte annat kan det ju då vara rimligt att skala ner risken av dessa skäl (god sömn och att tiden för när pengarna ska användas närmar sig).

Ingen expert men själv öppnade jag en kapitalförsäkring traditionell hos Skandia. De har tydligen haft 6% sista 15 åren. Folksam har 7% i ränta nu. Du får kontemplera att pengarna ligger bundna 10-15 år förstås så det är ju en ganska lång tid men Skandia hade inte lika hög ’straffavgift’ för tidigt återköp. Borde vara bättre än bankränta i alla fall.