Alternativfonder i Globalaprtföljen

Hej

Skulle lägga in globala portföljen på handelsbanken men där går inte lägga till

SEF independet invesmenbolag och Plus småbolag index och Plus Mikrobolag sverige index

Kan någon hjälpa mig med likvärdiga alternativ till dessa?

Med vänlig hälsning

Ulrika

Det är alltså globala investmentbolag och svenska småbolag du letar efter. Jag kan inte handelsbankens utbud men kolla efter billiga indexfonder. Om du inte hittar någon bra ersättare så kan du alltid välja att förenkla och flytta dessa bitar till globalfond och/eller sverigefond

Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 är mitt förslag. Det är globala småbolag istället för investmentbolag men den är nog “tillräckligt spännande” (och dessutom billig som småbolagsfond). Jag hade själv valt denna som ersättning för alla tre fonderna du frågar om, men om du vill behålla tilten mot just svenska bolag så kan du helt enkelt lägga småbolagsdelen i den svenska indexfonden.

Hej.
Jag tycker att Handelsbanken Gl småbolag är dyr i avg 0.66% för småsparare. Men för stora institut är avg 0.3%. Det borde vara samma och varför skulle vi normal sparare betala 100% mer i avg?
Mvh.jack

Tyvärr så kostar indexfonder för småbolag lite mer än indexfonder för större bolag.
Vet faktiskt inte varför det är så, men detta är iaf min uppfattning.
Så vill man ha den exponeringen så blir det tyvärr lite dyrare :confused:

Det är inte lite mer. Skiljer 0.56% jämfört med Avanza Global.
Mvh.jack

Det är tyvärr två helt olika marknader.
Vanliga globalfonder är det mer konkurrens på, därför måste fonderna pressa sina priser mer där.
På småbolagsfonder så är det inte samma konkurrens och därför hamnar dom på en lite högre förvaltningsavgift.