Alternativt till räntefonder

Hej!

Jag är en nybörjare som läst här med stort intresse. Jag har börjat styra upp mitt sparande, vilket jag ju borde gjort för flera år sedan.

Jag har ca 20% i räntefonder men har sett att den ena är alldeles för dyr så den ska flyttas. Frågan är bara till vad? Det känns som räntefonderna i bästa fall går + - noll i dessa tider.

Är det en dålig idé att använda Skandia tradliv ihop med tex Spiltan för att balansera mina aktiefonder? I tradliv så är ju nackdelen att jag binder pengarna ett tag men det ser jag inte som något större problem, fördelen är en garanterad avkastning.

Med vänlig hälsning, Björn

Bankkonto eller amortering är hyffsat likvärdigt

Även räntefonder har ju en viss volatilitet och kan gå både plus och minus, precis som aktier. Jag föredrar räntefonder som har låg korrelation till börsen. T.ex långa amerikanska statsobligationer (IS04), Globala statsobligationer (amf mix), globala realräntor (danske invest globala realräntor).

Vill man bara ha nåt som inte går minus (nominellt) så är det sparkonto som gäller.

Vill man ha nåt som även kan ge positiv avkastning långsiktigt och kanske framförallt när börsen går neråt så kör jag räntefonder.

1 gillning