Amex EB Elite eller Premium, som komplement till AMEX Platinum?

Hej alla,

Jag har nyss signat upp för Amex Platinum och sagt upp några MC-kort (Prio och Strawberry) då de inte gav samma fördelar för vår livsstil.

Nu ska vi välja ett Amex EB kort, och står i valet mellan Elite och Premium. Fördelen med elite är att poängen trillar in betydligt snabbare med hyfsad spend samt 45k EB poäng vid inbjudan, men kortet kostar också betydligt mer än Premium som ger 15k EB vid inbjudan. Vissa av tjänsterna från Elite har jag redan genom Platinum.

Hur har ni resonerat i det fall ni varit i liknande val, finns det någon som räknat på en brytgräns där det blir mer fördelaktigt med Elite vs Premium?

Voucher nr 2 utgör väl en ganska rimlig brytpunkt. Elite är inte prisvärt om du inte når 300k spend på det kortet.

Det går endast att välja en voucher per bokning nu efter bytet till Skyteam.
Vilket gör kortet det värdelöst för barnfamiljer. Sa upp mitt SAS MC Premium och Amex Elite förra veckan.

1 gillning

Tack för upplysningen, det var nytt för mig om omkullkastar främsta uspen att ha elite. Vi kommer upp i 300k spend, men övervägde att skaffa amex premium först och elite efter första vouchern. Då får man sikta på två bonusresor istället för en, för att Elite ska vara värt det.

Det var nyligen väldigt bra kampanjer igång med bonuspoäng på uppemot 100k vid nyregistrering. De brukar köra en kampanj var 2-3:e månad, nuvarande poängsummor är rätt så standard. Hade väntat om jag hade möjligheten (och din partner inte är extrakortsmedlem på Amex Platinum, tror inte någon kampanj gäller om man är tidigare Amex-medlem överhuvudtaget sista 12 mån). Har du ett behov av två vouchers per år? Det är en sak att tjäna in 2 vouchers per år, en annan sak att använda 2 vouchers per år. Om du inte maximerar poäng hela tiden och “bara” spenderar 300k så har du 60k poäng + eventuellt nykundserbjudande (se min förra parentes). Det är med voucher en t/r till USA i eco för två pers med SAS. Visst om du kör två intra-EU-resor två gånger per år med två separata vouchers men då har du också betalat 6000 kr i kortavgift. Du behöver antingen en väldigt hög spend för att nyttja två vouchers per år till ett rimligt värde eller vara en riktig poängjagare. Är du redo att lägga ned tiden för det?

1 gillning

Tack Henrik för ditt insiktsfulla svar! Innebär, jag tänker att jag kommer sikta på att nyttja EB presentkortsshoppen vid större köp (”dubbeldippa”), samt ev överföra Amex reward poäng till eb. Planerar två betalda resor utanför Europa inom 12 månader. Spend på omkring 350-400k på kortet (utan att jaga poäng på fakturor). Värt med elite enligt din erfarenhet?

Du kan fortfarande använda fler vouchers på en SAS-bokning. För skyteam får du göra två bokningar.

Enligt info så jobbar de på att lösa detta men behöver ju inte vara sant obv.

1 gillning

Att få två vouchers om man har spend är för mig guld värt, betalar avgiften med råge. Gillar man och resa, dessutom kanske långt och tom. kanske i Business så är ju två vouchers fint.

Med ett Amex Platinum så blir det ju lite trevligt med loungeaccess och inte så dumt om man iaf. reser från ARN.

Det går bra att splitta bokningen på två om man är familj, brukar ju gå att trixa så man får sitta ihop, om inte så kanske det inte gör något beroende på hur gamla barnen är.

Liten brasklapp är väl hur bra Skyteam är, det åtestår ju att se, men det gick att hitta award på Skyteam iaf de gånger jag sökt, vilket ju är bra.

1 gillning

Fråga från en som inte gjort någon bonuspoängresa med barn än. Kostar det lika många poäng för barn under 18, som vuxna? Vid vanligt köp så brukar barnbiljetters rabatterna knappt märkas, men hörde en vän som åkte till Tokyo nyss att barnen bara betalade 10% av vuxenpriset med poäng. Om så är fallet så är det ju betydligt lättare att kunna nyttja 2st 2-4-1 som barnfamilj.

Upp till 2år åker de gratis som lap-infant. Hos SAS har barn 2-11 år 50% rabatt men hos Skyteam är det fullpris för alla 2+ år.

Det står ju väldigt tydligt i villkoren.

1 gillning

Ah, tack Kronan. Det verkar dock variera, alternativt att det tidvis finns bättre kampanjer. Just nu är det 90% rabatt för barn vid bonusresa till Tokyo. Men antar att det du nämner är standardvillkoren.

Vilken kampanj har 90% rabatt för barn till Tokyo? De har ju 50% per default, sen har SAS 30% rabatt just nu men det blir fortfarande inte 90%. Antar du pratar om SAS nu.