Halloj alla glada.
Har länge funderat på att övergå till American Express Platinum från Gold. Hade det en gång i tiden på prov men tyckte inte det var lönt då. Men numera betalar jag allt via dem eller via 3:e part(Betalo). Hyra, underhåll mm går allt via/till AMEX. Så 300.000++ per år används via Amex sen tidigare. Någon som har räknat på det lite noggrannare? Tjejen har Amex Sas Elite. Mina föräldrar fick härom dagen ett guld kort kopplat till mitt konto. Så det lär ju rassla till ordentligt.
Vad gör du med alla poäng? Jag kör platinum Eurobonus men blir lite osäker nu när SAS går ur Star Alliance
Finns det något annat värt att lägga dem på? Kickbacken måste du gå back på med Betalo?
Jag bara samlar dem till rätt tillfälle. Ska resa med tjejen då använder vi hennes voucher och mina poäng. Gäller att kolla upp allt. Har en vän som är extremt grym på att sätta ihop resor i form av Amex vs Euro poäng. Inte ens resebolaget sitter på dennes kompetens. Tar några timmar för honom
Jag räkna på allt som allt när det gäller Betalo vs Amex och det är värt för min del. Det jag vill veta nu är om Platinum är ett bättre alt för mig. Är det någon summa/månad man kan ha som hävarm? Vill inte lägga 600-700/månad om det inte är värt det.
Om du ska använda dem till resor bör du väl bilda dig en uppfattning om hur mycket du tänkt resa, hur mycket poäng du behöver och hur mycket du förväntar dig generera på respektive Amex plan.
Då vi ligger runt 600’ per år i vårt hushåll på Amex, så räcker det gott och väl till de privata resorna vi vill göra per år med platinum. Dessutom är många fördelarna med de dyrare abonnemangen kopplade till att man hänger mycket i storstad, bor i Stockholm eller kör någon weekend i månaden - vilket vi inte gör för tillfället!
Tack. Lär ju hamna kring 600-700/år om inte mer nu när föräldrarna med är med i bilden. I och med att jag nyligen börjat med Betalo(8 månader) så har jag.inte riktigt räknat på det än. Sen har ju min kvinna helt annan levnadsstandard och lön på 200-300% mer än jag och hon vill att jag med skaffar Euro men jag känner att det räcker med en då vi får resor, tror det var 4/år, via hennes så används mitt till hotell, lounge mm. Försöker få en uppfattning på summan per månad/år som gör det lönsamt med dyrare kort. Är det bara Lounge som är fler då är det 50/50 känner jag. Visst vi reser en del och planerar göra det men inte allt för mkt.
Har sett det unga paret som lever mer eller mindre på olika kort(poäng )och inbjudningar av nytt folk hur dem nyttjar detta med poäng mm…Det krävs tid och ork…
Hur har du räknat?
Låter nästan för bra för att vara sant. Betalo har ju avgifter, väger det verkligen upp med bonus/ cash-back?
Berätta gärna vad ni gjort för resa och hur ni nyttjar amex + eurobonuspoäng för dessa?
Vet att det går att växla emellan ibland men brukar inte vara till någon vidare kurs.
Det är själva Voucher som ladyn min får som är guld värd. 2-4 resor varje år endast skatte kostnader. Mexico 2133kr/person t/r. Sen hotell får jag ta då Gold är mer lönsam på den punkt. Men det gäller att ha rätt vänner/folk runt sig. Folk som kan datorer o resor med div sök metoder. Tar timmar för tjejens vän men jäklar vad han kan hitta…
Helt rätt att Betalo har avgifter…2% ligger det beroende på vilket företag. Men med tanke på att jag lägger allt hos dem om inte AMEX går direkt så blir det lönsamt. Men man måste räkna ordentligt. Men å andra sidan så får jag inget för pengarna jag handlar med mitt vanliga bankkort???
Om du och tjejen vill samla poäng för att flyga så är det SAS Amex Elite som ni ska ha i kombination med SAS Eurobonus Mastercard Premium. Jag kör även Amex Platinum men handlar nästan ingenting på kortet utan använder bara deras förmåner i övrigt.
Vad är detta för kort?
Du bör nog lyssna på din tjej istället, tror inte riktigt du förstått vad du håller på med.
Använda Amex Platinum för att betala räkningar med Betalo har jag aldrig hört talas om. Visa gärna dina uträkningar hur det blir lönsamt.
Jag har också Amex Plat men det är inget kort man använder för att betala med, man har det endast för ex. hotellförmåner. MR poängen är helt värdelösa att använda till något då konverteringen är otroligt dålig.
Det ska vara väldigt specifika fall man hellre samlar MR poäng och baserat på denna tråden så är detta knappast ett sådant.
Testa chatflights, otroligt smidigt.
SAS Amex verkar vara den rätta benämningen ![]()
Har svårt att se att det ska löna sig heller med 2%, det skulle vara ifall man inte kommer upp till resan 2 för 1 vouchern, men det är 100 KSEK per år man behöver komma upp till och borde gå utan att lägga hyra och andra räkningar där ![]()
Amex poäng är ju totalt värdelöst iaf om du vill spendera dom som pengar… Spelar ingen roll vilket amex kort du har…
Däremot är det nästan en förutsättning, och du kan nog söka i andra trådar att du reser mycket.
Att betala en massa mer pengar för Platinum om du rör dig inom Sverige är rätt värdelöst. Det är ju fördelarna med exempelvis Fast Track, lounge access, tillgång till andra lojalitetsprogram för hotell, hyrbilar mm som gör det hela värt något.
Däremot går det ju att växla Amex poäng till exempelvis SAS Europbonus (Även om SAS Elite är bättre) eller annat som inte är SAS (One World med Avios exempelvis)
Har inte Platinum längre men det kostade då runt 6.000 om året, ganska mycket bara för ett kort så man bör nog tänka på värdet
Min fråga var om någon har en ungefärlig uppfattning om hur mkt man ska spendera/handla för per månad för att det ska vara lönsamt att använda Platinum ist?
Tjejen har Sas Euro Bonus som har ett par vouchers varje år som ni vet.
Men Amex gold och antar dem andra med har lite speciella erbjudande i Experience systemet. Dem har bättre “real” pris där än dem man ser direkt på hemsidan vad gäller hotell. Visst man får inte mkt för poängen. Men fortfarande bättre än vanliga bankkort där försvinner pengarna helt.
Som flera andra redan svarat, du får inga mer förmåner med platinum kortet genom att samla poäng, du får mer förmåner genom att betala mer för kortet. Om det är värt det beror på hur mycket du kommer utnyttja förmånerna.
Med andra ord, det finns inget svar på frågan eftersom spendera mer på platinumkortet än guldkortet ger inget mer.
Om du spenderar riktigt mycket kan du ju bli inbjuden att teckna Amex Centurion vilket ger ännu fler fördelar men detta är nog inte vad TS efterfrågar.