American Express Centurion (Amex Black)

Vet inte hur mycket erfarenhet det finns kring detta i forumet men med tanke på alla kloka personer man sprungit på så finns det säkert lite kunskap kring detta!

Har haft American Express Centurion (Amex Black) under ca 2-3 år nu och har försökt utnyttja de flesta av fördelarna med kortet såsom allt kring flygresor och hotellprogram samt biljetter till olika evenemang.
Något som jag inte varit lika duktig på är concergie-servicen då jag inte riktigt ser behovet då det mesta är väldigt enkelt att lösa själv

Skulle därför vilja höra från någon som har mer erfarenhet än jag hur jag bäst maximerar nyttan med kortet. Finns det några rävar med bra tips och tricks kring hvad man kan göra eller finns det rentutav några lite mer dolda fördelar?

Det ingår ett sas elite kort som jag använder för utgifter upp till 300k. Du får på det kortet en flyg “två för en” voucher för 150k i spend men max två st vouchers per år. Dessa kan du använda för dina eurobonus poäng och flyga väldigt billigt framförallt i första klass. Om du inte flyger sas kan du - för din spend över 300k som du har på centurion - konvertera till eurobonus poäng

När jag ny i gamet så var forumet Flyertalk väldigt användbart. De hade dessutom många centurioner där.

Är inte helt säker om det fortfarande är giltigt men centurion har väl tillgång till FCT på Frankfurt även fast man inte flyger F?

Centurion har tillgång till LH lounger men inte FCT på FRA. Endast HON circle har det

Stämmer bra och vi brukar se till att plocka ut någon voucher varje år. Dock har jag inte använt dem i så stor utsträckning som jag borde men det är absolut ett bra tips.

Stort tack, ska definitivt kolla detta. Det jag framförallt är ute är dock mer av förmånerna utanför resedelarna.

Känner en bekant som har kortet. Finns snabb telefon som de speceillt hjälper kunder som har kortet. Har du frågor så ringer man dem driekt, de hjälper dig och besvarar alla fina frågor.

Konstigt att TS behöver vända sig till ett forum för att fråga. Kan lova att det är inte många som har AMEX centurion black.

Som sagt. Kolla in Centurion-trådarna på Flyertalk så finns det ett stort utbyte av hur man bäst utnyttjar förmånerna.

Just nu finns ett ganska stort missnöje hos US Centurionerna över förmånerna, åtminstone av dem
som är aktiva där.

Haha, förstår att det kan verka märkligt men det jag var ute efter är om det finns något speciellt som är extra smidigt att hantera via tjänsten.
Kanske är lite svenskt att det inte kommer naturligt att ringa någon för minsta lilla men ska bli bättre på det och även kolla in Flyertalk som någon nämnde.

Tänkte detsamma. Men vi alla har vår egna strategi för informationsinsamling och humblebrag.

1 gillning

Den Spend som krävs för att bli inbjuden senaste åren i Skandinavien har varit relativt låg jämfört med andra hetare Amex-marknader. Själv använder jag mitt Amex något så in i helsike, men det är ju typ enda kortet som
inte kräver mobilt BankID för att bekräfta Internetköp.

I USA hade jag aldrig varit i närheten av att bli inbjuden till att uppgradera.

1 gillning

Återupplivar detta då jag fått en inbjudan och överväger om det är värt det. Ni som eventuellt har det, är det som i andra delar av världen att det är mycket extrasaker - som exklusiva middagsinbjudningar eller liknande. Använder ni conciergetjänsten? Jag har Platinum idag men har aldrig använt deras concierge. Platinum-kortet är ju förvånande nog rätt prisvärt om man konsumerar mycket.

Har aldrig använt concierge tjänsten. I Sverige är vi för moderna och det går smidigast att boka saker själv online. Men har använt centurion travel ett antal gånger och fått en del trevliga uppgraderingar.
Kunna ta in totalt 6 personer i centurion loungerna är en trevligt förmån. Tänk på att nästan alla erbjudanden är i Stockholm så bor du inte där har du mindre nytta av det.

Den stora anledningen till att ha kortet för mig är reseförsäkringen om du har dyra resor där andra kort inte kommer upp i samma belopp. Endast där så täcker det upp kostnaden för vad kortet kostar för mig.

2 gillningar

Håller med. Reser inte själv längre så håller mig till andra färger, lol. När USA var mer relevant i min värld tidigare så var Centurion riktigt bra i vissa lägen.

Du kan ju alltid prova och se. Inget behöver ju vara för evigt heller. Tror jag rekommenderade Flyertalk tidigare i tråden och på det forumet så finns decennier av erfarenhet av Centurion. Hängde där tidigare när resemönstret var annorlunda samt intresse och ork. :slight_smile:

Efter moget övervägande lutar jag åt att stå över. Årsavgiften skulle man möjligen kunna leva med men att dessutom betala 35 000 i startavgift är för magstarkt. Kan inte se att jag skulle kunna utnyttja förmåner så att det blir i närheten av värt det. Och när det gäller bragging rights är det ju ett dubbeleggat svärd, man kommer nog också känna sig rätt löjlig och fåfäng. Men Amex är duktiga på att få en att känna sig utvald, att man är en idiot om man tackar nej till det lilla svarta kortet, att det är en slags Nirvana att ha det i fickan :smiley:

1 gillning

Har fått en ny inbjudan efter att ha tackat nej för ett år sen. Så det kan ju vara intressant att veta för andra att man verkar få fler chanser. Men om inget väsentligt nytt framkommer tror jag att jag avstår igen. De skriver nu att Centurion Travel ingår, vilket är lite intressant eftersom den personal som tidigare var anställda av Amex i Sverige för att hjälpa till med resor m m, lämnade och gick till en privat resebyrå. Så antingen står det fel eller så har de rekryterat ny personal eller så löser de det från annat land.

Om någon Centurionmedlem har input om hur bra kortets förmåner är lyssnar jag gärna på det.

Inte Centurionmedlem själv men jag tänker att du ändå kan spara rejält med det kortet.

Om du har ett AMEX black behöver du ju ingen 911 eller Patek. Alla VET ändå vem som är boss. Du kan gå runt i Hawaii skjorta och flip flops och alla vet ändå när du slänger upp det svarta.

Haha, ja det är inte utan att det är lite bragging rights. Men också rätt fånigt, medan en Patek Nautilus enligt min mening är världens vackraste armbandsur (finns på min önskelista).

Har du dyra resor så betalar det sig bara där för du slipper köpa till en reseförsäkring. Du får också SAS guld status och kan komma in i deras lounger och köra fasttracken.
Du kan även bjuda med 2 gäster per kort där du har ett extra (Så total 6 personer totalt) till priority pass.

Vara i praktiken utan inköpsgräns är också trevligt från tid till annan.

Enklast att titta är om du byter till centurion kortet i american express experience appen.