Amex Platinum höjer avgiften - hur gör ni?

Amex Platinum höjer avgiften till 9 000 kr per år, vilket jag tycker blir väl saftigt för de förmåner man får. Middagarna på de bästa restaurangerna går snabbt åt och det blir någon tidig “set menu” på en restaurang som inte lyckas fylla alla stolar, Pontus-loungen på Arlanda är fortfarande en bra förmån men det känns allt mer som en skolmatsal, ofta knökfullt och inte någon direkt lyxkänsla. Fast track är bra fast på Arlanda går ju vanliga securityn numera väldigt snabbt 9 ggr av 10. Reseförsäkring och Priority Pass är bra men det finns betydligt billigare kort som erbjuder det.

Så jag har gått från att överväga Centurion (tackat nej två ggr :)) till att fundera på att helt lämna Amex och ta något annat. I takt med att ekonomin blivit bättre flyger jag mest business privat ändå och då faller rätt mycket av poängen med Platinum-kortet. Hur resonerar andra som har eller har haft Platinum och har någon hittat ett smart alternativ?

Jag behåller mitt och min frus platinumkort helt klart. För att vara ärlig önskar jag att de höjer avgiften lite till så att det blir mindre fullt i loungerna och kortet blir lite mer exklusivt igen.

För min del handlar inte kortet så mycket om man ska tjäna in avgiften eller ej utan det är mer som allt annat i livet. Jag uppskattar kvalitet och bra service. Ringer man Amex platinum får man prata med en levande person och du blir behandlad med respekt. De har alltid tagit hand om mina problem på bästa sätt. Man kan lita på dem om någon skulle köra en scam charge på ens kort osv.

Men till sist så är det ändå värt det rent monetärt för mig också. Vi bokar hotell med deras Fine Hotels and Resorts program och enbart uppgraderingarna där är ofta värda flera tusen kr per natt.

Men som sagt är inte dert monetära någon stor sak för mig. Jag märker ärligt talat inte när avgiften dras för kortet och hade glömt vad avgiften ligger på. Om du blivit erbjuden Centurion så har du det bättre ställt än mig och detta borde ju då vara kaffepengar för en gentleman på din nivå.

Tack för svar. Jo, jag har råd. Men jag gillar ändå inte att betala mer än vad jag behöver för något. Jag är assymetriskt snål :slight_smile: Sekunden efter jag skrev inlägget fick jag notis om att de bygger ut Pontus på Arlanda så den delen kanske blir bättre. Vi bokar mest boutique-hotell via resebyrå så den delen med uppgraderingar använder jag inte. kundservicen är väl ok fast när jag haft kontakt med dem - inte så många gånger i och för sig - har det oftast varit via chatt med någon i Baltikum. Concierge-tjänsten de tidigare hade i Sverige på Centurion har de ju lagt ner. Nå, ska fundera lite till och se om jag får fler inspel