American Express Centurion (Amex Black)

Boka restaurangbesök och premiärer till teater- och konsertbesök om man är ett lite större sällskap på 10 personer eller så. Det har jag använt för att boka till Frantzén, Magnus Uggla och Musical & Juliet.

Använder SHB Platinum Concierge (kostnadfri avgift om man är PB-kund).

1 gillning

Vad är det för försäkringar som är så viktiga, egentligen?

Förmögna människor borde självförsäkra i högre grad.

Reseförsäkring har jag ju via Platinum, har inte satt mig in i om det är ngn större skillnad. SAS Guld kan vara bra, jag kommer antagligen resa lite mer framöver. Å andra sidan kanske man får guld ändå om man reser mer.

Den stora skillnaden i reseförsäkran är att Centurion täcker högre belopp som 150k vid avbokad resa vid sjukdom. Är du inte uppe på de beloppen så lär Platinum räcka.

Ska du nå SAS guld på resor så krävs det 45 resor på ett år så du får nästan bosätta dig på planet :slight_smile:

1 gillning

Tack. Ser ut som Platinums reseförsäkring täcker 50 och Centurions 150. Värdet av att försäkra skillnaden (100 k) kan inte vara särskilt hög. Vi reser ofta dyrare än så med familjen men jag använder i regel aldrig specialförsäkringar om jag kan undvika det. (Särskilt viktigt när man hyr bil, där man måste krocka rätt mycket för att det ska löna sig i längden :slight_smile: )

Men det där med teaterbesök och konserter m m kunde ju vara värt en del men knappast 35 000 kr. Kortet är nog bäst om man verkligen tilltalas av att kunna flasha det och sen reser väldigt mycket och har väldigt mycket tid för nöjen. Ska se om jag kan slippa engångsavgiften, i så fall kan det vara värt att testa ett år kanske

Han menar nog att folk som har riktigt med pengar skippar försäkringar. Går mobilen sönder så köper man en ny, man fyller inte i massa blanketter till ett försäkringsbolag.

Samma sak med resor. Jag har väldigt svårt att tro att Christer Gardell dyker upp på vårdcentralen och vill ha ett läkarintyg att han hade maginfluensa så att han kan få igen pengarna för en businessbiljett till Mallorca. Han tar nog istället den förlusten. Statistiskt sett tjänar försäkringsbolagen pengar, dvs det är troligast att du tjänar på att skippa försäkringar och ta en eventuell utgift personligen om det behövs.

4 gillningar

“Ska se om jag kan slippa engångsavgiften, i så fall kan det vara värt att testa ett år kanske”

Det kan du nog tyvärr glömma. Amex brukar vara stenhårda med avgifter och aldrig bjuda på det.

det lät i chatten som de kunde göra undantag. men du har nog rätt

Numera får du ju nivåpoäng med Amex Elite, har du hög spend kan du få SAS Guld därigenom. Behövs en spend på ca 570k/år.

Nä, det räcker med två långresor tor i business så får man guld.

Guld är förövrigt sjukt överskattat och förmånerna ingår ändå i de dyrare biljetterna.

Det är 150k per person och där räknas familj och extrakorts innehavare med så kan vara mycket personer som täcks in. Använder heller aldrig special försäkringar men tar det på centurion kortet så slipper man fundera på det när det ingår.

För mindre saker håller jag med dig men när någon behöver avboka en resa för 600k eller betala en medicinsk behandling på upp till 50m så tror jag de flesta offrar sig om de har möjligheten.

Men då har du nog ett centurion kort av anledningen att den inte har någon direkt köp begränsning. Så du får med reseförsäkringen “gratis”.

Är det inte smidigare att köpa avbokningsbara biljetter och boende då så slipper man krångla med försäkringen? Och förstår inte vad du menar med medicinsk behandling, du menar att du med Amex Black kommer få bättre vård i t.ex. USA än med en vanlig hemförsäkrings reseskydd?

I högre prisklasser så finns inte det alternativet. Bokar du av många gånger över 1 månad innan får du betala fullpris.

Tror inte du automatisk får bättre vård men kortets försäkring täcker utgifter upp till 50m. Säg du råkar ut för en trafikolycka i usa så kan det säkert bli dyrt. Råkar du sitta i en hyrbil hyrd med kortet där du är skyldig till olyckan så täcker försäkringen kostnader på 10m.

Vet inte om någon försäkring som täcker så stora belopp. Förhoppningsvis kommer man aldrig behöva använda det men behövs det så är det bra att veta att det finns där. Allt man behöver göra är att betala med kortet till 75%.

Vad menar du? Standard för t.ex. Virtuoso är ju flexible rate som de lägger på sina perks på, så ska du bränna en halv mille på några nätter på Four Seasons i Florens via din agent där så får du ju flexibla avbokningsregler automatiskt…

När det gäller försäkringar har jag aldrig hört talas om svenskar som blivit skuldsatta i USA trots normal hemförsäkring och normal hyrbilsförsäkring om de råkar orsaka tex trafikolycka.

För mig är det i samband med resor som kortet är överlägset. Jag flyger t ex en hel del i tjänsten och att börja resan på Arlanda och i loungen där för centurion där, är en god start för mig. Mellanlandar sedan i München eller Frankfurt då jag uteslutande flyger med Lufthansa och där får jag tillgång till deras första klass lounger så länge jag har en flygbiljett med Lufthansa (oavsett klass). Varje gång mitt flyg är försenat - vilket tyvärr händer rätt ofta - väntar jag ut förseningen i en otroligt lyxig lounge med restaurang och fri bar, sovrum, dusch och väldigt lite folk. Att sedan få ut maximalt från reseförsäkringen blir ett plus. Sedan får du bra uppgradering på hotellen också. Jag blir nästan alltid uppgraderad. I andra länder (uk och usa) kan du med kortet erhålla andra förmåner i samband med nattklubbar etc.

Men… om jag inte reste så mycket så hade det inte vart värt det för mig. Jag ser tillbaka varje år i december på året som gått och min investering för kortet samt de förmåner jag erhållit och om de överstigit min årsavgift eller ej. Det gör de med råge så för mig blir det ett enkelt beslut att fortsätta

2 gillningar

Ah, @nsix så du har Centurion? Hur många olika konserter eller events är det per år ungefär? Är de gratis eller är det bara att det är lättare att boka? Använder du Centurion som resebyrå? Hur funkar i så fall det? Finns det några andra extra förmåner som inte framgår av broschyren? Restaurangdealen, är det samma som för Platinum, dvs 6 middagar per år på mellanklassrestauranger?

Tack, jo om man reser mycket förstår jag att det är lättare att motivera. Jag reser mest privat, med familjen, och då har vi ändå lounge på alla långresor så det skulle inte tillföra så mycket. Nu kommer jag dock troligen resa lite mer men i huvudsak i Norden så då är nyttan lite begränsad jämfört med Platinum.

Använder inte de förmånerna så kan inte uttala mig om dem. Men de har några centurion only event, ibland med världskändisar som kan vara intressanta om man har möjlighet att bege sig till dem. Finns i appen som nämnt tidigare så titta i den. Bokade resorna igenom dem innan men bytte när jag tyckte de hade lite mycket fokus på just de hotellen de själva hade. Ville även ha några som var bättre på att förstå våra behov även om de alltid var trevliga där.

1 gillning