Svaret på frågan är 0kr. Du ska inte använda ditt Platinum att handla för alls.
Be din tjej att ge dig ett extrakort till hennes SAS Amex kort. Tycker du sedan att hotellförmånerna/restaurangbesök etc motiverar avgiften så behåll ditt Platinum, annars säg upp det.
Jag har haft Amex Platinum i flera år och har knappt använt kortet för att genomföra köp. Dock har jag använt det för gratis restaurangbesök, gratis inträde till lounger, fasttrack genom säkerhetskontrollen, uppgradering av hotellrum, uppgradering av hyrbilar osv.
Man kan alltså ”använda” ett kort på andra sätt än att betala med kortet.
Amex har devalverat värdet av poängen du får av Amex Plat otroligt mycket. Det är numera ett renodlat livsstilskort man har för att få lounge/fast track/hotellstatus/hyrbilstatus etc.
Att använda det för att betala med eller som trådskaparen betala räkningar är helt idiotiskt. Förutsatt att man inte har ett väldigt specifikt syfte och vet vad man gör.
Handlar du för 300k med amex platinum får du motsvarande 2100kr i poäng, dvs 0,7%.
Betalo har 3% i avgift, alltså inget man använder för att samla poäng med detta kort.
samla poäng är inte huvudmålet med platinum, däremot mervärde som gratis middagar, billigare/uppgraderade hotellbokningar och annat relaterat till resande.
Tack alla för ert engagemang. Har hört en del olika svar genom åren både från vänner och Amex.
Johnny B, jag har mina “specialare” vad gäller Betalo mm så det är inga 3% för min del i slutändan. Plus att alla ställen som inte tar Amex, tex en av dem stora bilmärkena. Där har jag löjlig rabatt så även om jag skulle betala 3% så hade jag inte brytt mig. Men återigen vad gäller min fråga så är det själva köpesumman jag ville kolla som skulle göra det lönsamt att ha Platina ist för Gold…
Det är tjejen min som har Sas kortet. Tycker det räcker, eller tror det iaf, att en av oss har det.
Ja och svaret är att det inte finns någon gräns. Det är en kuggfråga eftersom du inte använder Amex Gold eller Platinum att betala med, speciellt inte om du samtidigt samlar eurobonuspoäng med din tjej. Som flera har skrivit, dessa kort har man för förmånerna och inte att handla med.
Du vet att ni kan samla EB-poäng gemensamt om hon ger dig ett extrakort?
Vad använder du dina MR poäng till?
Hur stor spend har din tjej på sitt SAS Amex? Enda anledning jag kan se att du ska spendera med ditt Platinum är om din tjej har så otroligt hög spend att ni inte har något behov av ytterligare EB-poäng. I så fall grattis!
Jag har inte Platinum sen flera år utan fundera på att byta tillbaka från Gold.
Tjejen har EB dock.
Så här ser jag på allt…jag betalar för kortet, då är det självklart att jag tänker handla med det. All ser ice jag erfarit genom åren jämfört med banken är värt det. Bara själva internet köp som inte kommit fram eller någon extra avgift som dragits utan ens medgivande har AMEX alltid ersatt så ja det är värt att handla med det. Banken hade bara givit dig ett “finger” för samma händelser med “skyll dig själv kommentarer”
Det du/ni bör göra är att du får ett extrakort av din tjejs SAS Amex. Det är gratis för henne att ge iväg ett kort, hon har säkert försökt förklara det tidigare. Då skulle ni samla EB-poäng tillsammans och kunna göra fler/bättre resor, istället för att du samlar MR-rewards som är värdelösa.
Givetvis är det bättre att handla med ditt Gold istället för vanligt debit-kort men det ser jag ingen som har föreslagit heller. Saken är återigen att ni redan verkar samla EB-poäng och då är din spend på Gold/Platinum-kort idiotisk. Om nu inte ni har EB-poäng i överflöd.
Du verkar ha ett starkt känslomässigt band till ditt Platinum-kort? Möjligtvis för att du betalar mycket för det, och då blir det lättare att motivera det. Du har en känsla av att använda det då det kostar mycket och det täcker felaktiga debiteringar. Det du bör fråga dig är om det är värt alternativkostnaden, du får inte alls in lika många poäng och täcker det höga priset de felaktiga debiteringar det täcker? Det måste vara väldigt många transaktioner i så fall. Man behöver inte använda sitt Platinum till allt bara för att det kostar mycket. Jag instämmer med de andra, jag hade bytt direkt för att nyttomaxinera. Det ger fler poäng!
@Laszlo14 - kan du en gång för alla berätta vad du planerar att göra med dina Membership Rewards-poäng? Ska du växla dom till Eurobonuspoäng eller ska du växla dom till typ Hilton-poäng?
Du har inte riktigt berättat vad din plan är och då blir det svårt att komma med tips och råd.
Det finns saker man kan göra med AMEX poäng om man bara gör tillräckligt med research och är flexibel i vart man reser och när.
Det gäller att växla poängen mot flygbolagspoäng och hotellpoäng NÄR DET ÄR KAMPANJ för att få en bra växlingskurs.
Med det sagt så vill jag som andra vara tydlig med att det inte finns någon spendgräns där Platinum blir bättre än något annat AMEX. Jag har Platinum sen många år tillbaka, men det är ett kort du har för förmånerna, inte för poängintjäning. Lounge-access, Fasttrack osv.
Jag skulle säga såhär. Om du reser mycket och gillar att äta ute på restaurang i storstäder så är det ett trevligt kort. Men om jag ska vara helt krass så är det nog mest ett kort för vanity och komfort.
Inser att denna tråd är snart 1 år gammal men ville bara veta om du gick på magkänslan eller lyssnade på resten av gänget? Som andra skriver så är konverteringsvärdet av Amex-poäng inte värt om man jämför med exempelvis Eurobonus knutna Amex kort. Exempelvis får din tjej 20 Eurobonus poäng per 100 SEK medan motsvarande 20 poäng kostar dig 580 amex-poäng som i själva verket kostat dig mellan 290 - 580 SEK beroende på om du har points plus eller inte. Konverteringen är 29 Amex-poäng per 1 SAS Eurobonus.
Det finns som sagt ingen gräns som man bör “spendera” för att känna att man tjänar på det. Det är vilket värde du lägger på förmånerna som är “värdet” i det hela.
För vår del, vi spenderar ca 250 K per år på kortköp. Vi har Amex Premium, SAS Masteracard World och Amex Platinum. Vi spenderar ca 9500 kr per år i avgifter men känner att vi får igen genom restaurangbesöken (där man maxar måltiderna), ser till att vi tar in på Pontus de 2-3 gångerna vi reser per år och övriga lounge och utnyttjar fast track. Värt? För vår del anser vi det. Frågan är om du tycker också det?
Har du någon ungefärlig koll på hur mycket värde du får ut från platinum? Har funderat på att skaffa det för måltiderna och loungen, men å andra sidan kan man ju lätt köpa 6 måltider om året själv för 7800 (och då med större valfrihet).
Känns lite som att för att det faktiskt ska vara värt så bör man resa i ekonomi många gånger om året, men inte så ofta att man är SAS gold medlem (eller flyga med andra bolag) då man får fast track och SAS lounge därifrån annars.
Hotell och hyrbil-bonusen är lite svårutvärderade också.
Det är svårt för oss att sätta ett exakt värde på kortet eftersom vi inte utnyttjar poängsystemet särskilt mycket. Vi håller helt med om att måltider och fast track går att köpa separat för betydligt mindre än 7 800 kr per år. Samtidigt har vi märkt att under de år vi inte hade kortet åt vi nästan aldrig på dyrare restauranger. Nu känner vi oss nästan “tvungna” att unna oss godare maträtter för att få något tillbaka på kortet – och det är faktiskt ganska trevligt!
Har man redan SAS Gold eller ett annat bankkort som ger lounge-access kanske det räcker. För oss är det dock inte fallet.
När det gäller värdet så har en familjemedlem både lounge-access via sitt bankkort och Amex Platinum. Trots det föredrar de nästan alltid “prestigen” med Pontus-loungen på Arlanda eller andra Amex-relaterade lounger världen över. De utnyttjar aldrig andra lounger eftersom de tycker att dessa har blivit för överfyllda av resenärer och att utbudet har försämrats. De uppskattar också att fast track sparar tio minuter och ser måltiderna som en liten guldkant på tillvaron.
Dessutom har familjemedlemmen Point Plus och spenderar i genomsnitt cirka 350 000 kr per år på kortet. Förra året samlade de tillräckligt med Amex-poäng för att kunna skaffa två award-biljetter med Qatar Airways till Maldiverna.
Hehe, ja det är ju ett sätt att tvinga sig själv att inte vara snål. Typ som att ha bil i stan är ofta (mycket) dyrare än att ta taxi eller hyra bil, men att ta en taxi till ica maxi känns dyrare.
Har inte varit inne på amex loungen, men den verkar helt klart bättre än SAS . Att spendera mycket på platinum ger jag inte mycket för, bättre värde att spendera på sas-kortet.
Extrakortet utan kostnad och ju som har ‘eget’ Priority Pass vilket gör att vi kan gå 4 personer i loungen. Detta har vi utnyttjat mycket.
Middagarna. Tyvärr bara ett fåtal restauranter där vi bor som är med.
Reseförsäkringen. Men den är nog liknande på Gold.
Skulle man räkna på årskostnaden är det säkert högst tveksamt om man inte verkligen utnyttjar alla middagar.
Har ännu inte hittat något vettigt sätt att använda MR-poängen så de samlar jag på hög bara. Tips mottages gärna på hur man kan använda dem till t.ex. hotell.
Intressant setup, har själv enbart bank-debit och Elite just nu och är inne på ert upplägg. En fråga om försäkringen - vet du om du kan betala resan med Premium och ändå få försäkringen från Platinum?
Du måste betala 75% av resan med det kortet vars försäkring du vill ska gälla. Samma för alla Amex-kort.
Summan inkluderar allt dvs hotell, flyg (skatt/avgifter om det är award), aktiviteter, mat osv.