Mitt Platinum är amerikanskt så det kanske skiljer lite mot ett svenskt.
Men den största fördelen med Platinum tycker jag är Amex Fine Hotels and Resorts programmet där du får en rad perks om du bokar minst två nätter på hotell med AMEX bland hotell som ingår i Fine Hotels and Resorts (brukar vara några femstjärniga hotell i större städer).
Vi bokar i princip alltid via denna service och får då gratis frukost, sen utcheckning, en 200 dollar (har jag för mig) credit som kan användas till parkering, drinkar, minibar, room service etc under vistelsen och sedan kanske det viktigaste - garanterad uppgradering om de har tillgängliga rum/sviter.
Vi brukar unna oss när vi är ute och reser och bor vanligen i svit på femstjärniga hotell. Om vi då tar en junior svit blir vi ofta uppgraderade till en executive svit osv eller om vi tar en större svit kan vi bli uppgraderade från city view till water view osv.
De där uppgraderingarna kan vara värda 10 000kr per natt.
Edit: uppgraderingen har dock inte fungerat i Sverige när vi bodde på Grand Hotel och Villa Dagmar om jag minns rätt. Möjligen att vi fick någon mindre uppgradering på Villa Dagmar.
Idag har vi ett Amex Premiumkort och spenderat 350 k ena året och runt 500 k detta (renovering etc), har inte varit så bra på att utnyttja poängen till resor men tanken är att det ska göras.
Nu kommer jag få ett nytt jobb vilket kommer innebära en hel del flygresor främst inom norden samt London/Schweiz, skulle säga 2 flygningar i månaden iaf.
I den nya rollen kommer jag även att lägga ut för alla resor, övernattningar & representationer själv med mitt kort.
Jag har tänkt att ett Platinum skulle vara en bra deal för att få fasttrack samt lounger, som man kommer utnyttja med all tid på flygplatser som det kommer vara.
Men samtidigt hade det varit intressant att få poäng till flygresor med, finns det någon bra lösning på min situation?
Platinum e bjuder det du efterfrågar. Bytte själv tjänst nyligen med fler resor och uppgraderade från SAS Mc til Amex platinum. Det kostar, men med 6 gratis middagar så krävs det inte många Loungebesök innan man tycker det blev ärt det.
Se bara till att ha ”points plus”. Reser du inte ihop status hos något bolag med så mycket resande? I så fall ingår ju oftast lounge/fast track om du ex blir SAS guld. Ett billigare alternativ är Amex Gold Rewards, är tanken att flyga för poängen är antagligen Amex Elite bäst fortfarande.
Platinum kanske kan vara värt några månader i början innan du får upp statusen.
Förstår inte varför du inte uppgraderade dig till Elite när du spenderade över 150K ena året och likaså detta år. Då hade du kunnat få 20 Eurobonus poäng per 100 kr samt dubbla 2-4-1 voucher som du dessutom kan använda gentemot business bonusbiljetter.
Amex Platinum kan du ju också konvertera Amex poängen till flygpoäng men sämre villkor. 29 Amex poäng för 1 Eurobonus poäng alternativ 27 amex poäng för 1 Avios (Qatar, BA, Finnair etc.). Har du det “vanliga” platinum för 650 SEK per månad så får du 1 amex poäng per krona. Har du “point plus” platinum för 750 SEK per månad så får du mellan 2 till 8 amex poäng per krona. De flesta matvarubutiker, IKEA mfl. ger 2 poäng x 1 krona. Alla andra butiker i Sverige ger 4 gånger pengarna och utomlands 8 gånger.
Ex. 1000 kr på Ica ger dig 2000 Amex poäng vilket motsvarar ca 69 Eurobonus. Amex kortet hade givit dig 150 poäng och Elite 200 poäng.
Annat ex. 1000 kr på NK hade gett dig 4000 amex poäng vilket motsvarar 138 SAS Eurobonus poäng.
Du kommer nog mestadels resa med SAS i din nya tjänst och kommer din spend nästa år komma över 300K så skulle det vara förmånligt att köra på Elite för 575 kr per månad samt kanske även SAS MC Premium för ca 200 kr per månad. Inga kommer ge dig fasttrack eller lounge men beroende på vilken bank du har - så kanske de har ett premium/platinum kort som ger lounge tillgång.
Alternativt att du kör både Elite och Platinum Point Plus för totalt 1325 kr per månad men då får du bästa av båda. Utnyttjar du fullt ut samtliga förmåner - 6 middagar per år för 2, samtliga lounge, alltid måltid på Pontus loungen på Arlanda… så tjänar du inte årsbeloppet för Platinum och du får 2st 2-4-1 voucher. Plus i kanten är de riktigt grymma försäkringarna.
De första 2 åren loggade jag alla förmåner jag faktiskt utnyttjade med amex platinum points plus.
Kan direkt säga att man inte “tjänar pengar” på dessa kort, utan du får “mervärde”. Dvs du “tjänar” inte på att gå på middag 6 gånger per år (du måste betala för drickat och eventuell taxi osv), eller att gå på en lounge. Men du får de i mervärde. Vad som är mervärde är högst individuellt.
Med de sagt, så kom mina loggar fram till ca 20000kr i värde för mig per år. Där ingick bland annat:
använda poängen för att ta bort en utgift direkt i appen, ca 1% “cashback”
dining with amex 6ggr/år, värderat till ca 800kr per tillfälle
uppgraderingar på hotell (t.ex. värde 200kr för att få uppgraderat till nästa rumskategori tack vare att man fått “guld”-status hos kedjan)
lounger på diverse platser i världen, oftast för 3 personer (2 vuxna + 1 barn)
hyrbil där man inte behöver någon extra försäkring, eller får en bättre klass eller extraförare på köpet (tack vare “guldstatus” hos hyrbilsbolagen)
fast track (värde ca 100kr per person)
ersättning från reseförsäkring, fastnade halvvägs då anslutningstågen ställdes in. Shoppade på 7-eleven och espresso house för 2400kr, Mycket medgörlig och enkel hantering (kvitto på typ snickers, tygpåse med turistmotiv osv), ingen självrisk.
Där ingår alltså inga eurobonus-växlingar eller bonusflyg och mycket av värdet är lokalt på hemmaplan.
Som nämndes tidigare är de för mig en fördel att “bli tvingad” att boka middag på hemmaplan så man faktiskt kommer till skott. Betalar hellre också denna “prenumeration” på att få gå på lounge, än att slanta upp dessa pengar på plats. Känns enklare att springa in en snabbis på 30 minuter då