AMF Aktiefond Global vs Länsförsäkringar Global Index

Hej,

Är 28år och kollar på var jag ska placera min tjänstepension.

Väljer mellan dessa:
AMF Aktiefond Global & Länsförsäkringar Global Index

Läser jag gamla trådar på forumet så verkar det som AMF Aktiefond Global är vinnaren. Men kollar jag på deras hemsidor idag.
Länsfröräkringar
AMF
Så tycker jag att det ser ut som Länsförsäkringar har hälften så hög avgift. 0.2% vs 0.4%.

Missar jag något här? Ändras avgifterna då och då?

Amf är aktiv och har färre bolag. Med det sagt har jag den i min tjp :upside_down_face:

Valde amf för deras småbolags fond som jag ville ha lite exponering emot

LF Global Index då den både är billigare och inte aktivt förvaltad.

3 gillningar

Avgifterna kan ändras me de flesta globala indexfonder ligger runt 0,2-0,3% i avgift. Av dessa skulle jag välja LF då det är en indexfond med många innehav. På vilken bank gäller valet? Är det Avanza så hade jag hellre valt Avanza global då den inte är ESG och inte exkluderar lika mycket som t.ex LF global.

1 gillning

AMF Global är troligen en falskt aktiv fond, alltså de äger de största aktierna på världens börser så de får en kursrörelse som liknar global index, men de sparar pengar/arbete på att inte diversifiera fullt ut.
Eftersom den innehåller få aktier går den vissa perioder lite bättre än index och andra tidsperioder sämre än index.

På Morningstar klickar man på fliken portfölj, väntar när den långsamma sidan laddar och bläddrar ner och läser att AMF Global bara innehåller 134 aktier.

Länsförsäkringar Global innehåller ca 1400 olika aktier, d v s mycket bättre diversifiering.

1 gillning