Hej
Vad säger ni om AMF Global fond om man jämför med LF Global eller HB Global index criteria?
Tja,
AMF aktiefond global är aktivt förvaltad(dock med väldigt låg avgift för aktiv förvaltning) och har inte alls samma bredd som LF Global eller HB Global index criteria.
Vilken av Lf global eller Hb global är bäst?
Hb global har väl lite tillväxtmarknad?
Vilken som är bäst för dig vet du inte förrän det är dags att använda pengarna ![]()
Ja, HB Global index criteria inkluderar tillväxtmarknader, men om detta är viktigt för dig och du har möjlighet bör du istället välja SPP aktiefond global, som har lägre avgift än Handelsbankens fond.
LF global saknar tillväxtmarknader men är billigare än de övriga två nämnda.
Ok när det gäller Sverige,
Är SEB Hållbar index nära och Spiltan investmentbolag något att ha i sin portfölj?
SEB Hållbar indexnära är ett utmärkt val.
Spiltan aktiefond investmentbolag är ett annat djur, men väldigt populär och har varit framgångsrik under sin tid. Historien säger dock ingenting om framtiden.
Angående fondval föreslår jag att du tittar på detta avsnitt som förvisso är ett år gammalt, men är i högsta grad fortfarande aktuellt.
Förespråkar hellre LF global än HB då den är billigare. Då kan jag separat lägga till en tillväxtmarknadsfond och själv välja andel i denna. Vill man ha en fond som inkluderar är Spp global billigare än HB.
Vad gäller Spiltan investment så är det en väldigt smal och nischad fond. Den förpassar jag till lekhinken om jag nu hade haft en sådan.