Amortera hela eller vänta tills försäljning?

Hej!

Har ett lån som jag använt till att köpa en husbil. Lånet är på 4,8% ränta. Jag har amorterat av så att jag kommer få mer än resterande skuld när jag säljer den. Har planerat att sälja till våren. Min skuld just nu är 120 000kr. Jag har ett fondsparande som nu gör att jag skulle kunna betala hela skulden och jag undrar vad ni har för tankar… Amortera hela nu? Eller vänta tills den är såld och betala hela då… Gör det skillnad i hur man ska tänka iom att jag ska sälja den snart? Har vänt och vridit på detta själv för länge och skulle uppskatta om någon kunde göra det enkelt att förstå…

Hej Johan!

Att direkt amortera bort ett lån på 4.8% ränta tycker jag låter som en bra idé, du kan se det som att du får 4.8% riskfri avkastning, vem skulle tacka nej till det?

Om du ser det på det sättet så kanske det inte blev ett svårt val?

Ok tack. Men är det inte så att om jag ska sälja bilen om, vi säger 6månader- så blir det 2,4% eftersom de 4,8% är för ett år? Jag bara menar, ska man inte tänka annorlunda om bilen inte ska behållas en längre tid?

Hej Johan

Jag tycker inte du ska tänka annorlunda för att det är en kortare tid, årsräntan är ändå den samma. Som Robin sa, 4,8 % säker “avkastning” är svårslaget. När du sålt husbilen kan du investera i fonderna igen.