Jag har en bil som jag köpte ny och tog då lån med restskuld. Jag kommer nästa månad få till mig en större summa pengar och tänkte utöver sparande göra en större amortering och bestämde mig för att amorera på bilen kändes bättre än på längeheten.
När jag ska göra en större insättning kan jag välja om jag vill minska restskulden eller korta löptiden. Hur ska jag tänka och vad bör jag välja?
Hur tänker du när tiden är slut. Säljer du och refinansierar du då en ny bil eller löser du befintlig bil?
Snacka med bimhandlaren och se vad resultaten bilr. Har du fast kostnad över löptiden så kommer ju det inte göra nått om du löser lånet vid löptidens slut eller i förtur. Dock så kan du låsa restvärdet på ett sparko to med ränta så du har dem tillgängliga vid slutet på lånet.
Med detta sagt så bör du snacka med dem som har finansieringen för att få fram offerter på vad dina alternativ kostar och sedan räkna på vad som blir förmånligast för dig.
Då bör du nog snacka med handlaren/banken hur det kommer påverka ditt cashflow under tiden. Kommer du kunna spara mer än du petar in om du amorterar/minskar löptiden.
Har du ett fast restvärde finns det ju ingen poäng att amortera på slutnotan då du vet vad du kommer få ut. Då är det bättre att få 3-4% ränta på pengarna och använda dem när du skall ha nästa bil för att få ner skuldkvoten och kanske kunna köpa nästa bil cash istället.