Amortera månadsvis eller en klumpsumma?

Hej alla!

I en tidigare tråd rådfrågade jag om att amortera ner ett helt lån på 108 000kr då jag fått in en extra summa pga en bilförsäljning.

Dock kändes det jobbigt att lösa hela på en gång då jag endast skulle ha kvar 30 000kr i buffert samt att vi snart ska få vårat andra barn och vara föräldralediga.

Räntan är på 3,8% och 6 år. Skulle jag däremot extra amortera 1500kr per månad skulle jag bli av med lånet på 3 år istället samt inte känna att jag förlorar hela bufferten.

Tankat och känslor kring detta? Är detta en bra lösning? Eller ska jag ta de 1500kr X36 mån och slänga in direkt? Blir det billigare eller är jag i samma läge om jag amorterar månadsvis?

För tydlighetens skull: antingen betala in 54000kr på en gång eller månadsvis a 1500kr. Känner mig otrygg med endast 30 000kr som buffert med snart två barn , hus, bilar mm. Därav vågar jag inte betala in hela summan på 108 000kr . Måste kunna sova om natten!

Tack alla för detta forum och för alla ljuvliga människor :heart: Kärlek!

1 gillning

Det verkar klokt att amortera av allt på en gång om du har möjlighet till det.

1 gillning

Jag skulle amorterat av hela lånet och därefter skaffat ett kreditkort med en spärr på kanske 20-30 tusen.

Kreditkortet används således endast vid någon kris.

Öka sedan bufferten månadsvis tills den når en nivå där du känner dig trygg.

3 gillningar

Självklart sjunker räntan ju fortare lånet amorteras. Du kanske kan nöja dig med att extraamotera ett mindre belopp?

Jag hänger inte riktigt med… Har du 54000 som du kan använda för att amortera av? Eller har du 108000 fast isf bara 30000 kvar i buffert?
Räkna ut vad du behöver ha i buffert för att känna dig trygg, o använd resten av beloppet för en extra amortering. Allt på en gång. Det är mitt förslag.

Jag har ett lån på 108 000kr. Jag kan amortera hela summan idag och ha en buffert på 30 000kr kvar. Men det känns för lite att känna sig trygg med .

54 000kr skulle det bli om jag extra amorterade 1500kr i 36 månader ( ovanpå den vanliga amorteringen på 1481kr per månad) .

Frågan var om jag ska amortera de 1500 per månad eller hela summan på 54000kr nu.

Självklart förstår jag att det bästa är att amortera bort hela lånet nu men man ska kunna sova om natten.

Hoppas detta var något tydligare😊

Idag betalar du 567kr i ränta och 1481kr i amortering/mån.
Om du amorterar hela 108000 får du alltså 2048 kr över varje månad som kan fylla på din buffert.
Så om du ”bara” har 30.000 i buffert fyller du upp 54.000 till på 26 månader.
Så om 2 år och 2 mån kan du vara skuldfri med den buffert du önskar.

Om bufferten bara är tänkt för oförutsedda utgifter och inte har tänkts användas för att dryga ut föräldrapenning, så tänk efter vad det dyraste ni kan råka ut för är. (Som dessutom inte ska gå att låna till med ränta <6.3%)
30000 kanske räcker ganska långt?
Ni har ju garanterad inkomst 480 dagar för en person från försäkringskassan.