Ska jag amortera varje månad eller en klumpsumma?

Har amorterat ner bolånet till 50%. Har just nu en paus med att amortera. Värderingen är några år gammal. Vad är bäst om man vill fortsätta amortera lite till. Tänker mig att amortera 3000 kr i månaden, det skulle innebära att bolånet är på ca 200 000 kr vid 65 års ålder. Ska vi lägga in så det dras 3000 kr per månad per automatik eller ska vi spara 3000 kr på en sparkonto med ränta och sen amortera av 3000×12 en gång om året? Naturligtvis förlorar man några kronor på att att amortera mer sällan så länge sparräntan är lägre än bolåneräntan. Men det blir mer flexibelt och vi kan när som helst ta en paus från att amortera utan att fråga banken om lov och göra en ny värdering. Samtidigt är det lättare att ta av pengarna och köpa nåt man villhöver. Hur ska man tänka?

Varför skulle du behöva värdera om för att pausa/starta amortering?

Med det sagt, kör en gyllene medelväg? Amortera hälften, spara hälften och amortera klumpsumma om du känner för det. Själv hade jag nog gärna amorterat åtminstone 1 % per år, uppdelat månadsvis om jag var i din sits. Men jag har långt kvar så det är högst teoretiskt.

1 gillning

Det kan också vara bra att ha lite mer lån när du går in i pension för sedan kommer du ha svårt att låna pengar.
så fundera på vad som är en bra summa och stirra in dig blind på att du ska vara skuldfri eller ha låga lån.
200 000 är både super lite eller mycket lite beroende på hur mycket du tjänar eller hur mycket du kommer ha i pension.

Kommmer du ärva pengar kanske de kan användas till att betala av lånet istället?

Varför vill du amortera mer?

2 gillningar

Har alltid tänkt att vi bör vara skuldfria lagom till pensionen. Men har förstått efter att lyssnat på podden att det kanske inte är optimalt. Tänker att 200 - 300 tusen kunde vara rimligt att ha kvar i bolån som pensionär. Nu funderar jag på att amortera 2000 kr i månaden och sen även spara 1500 kr på ett sparkonto med bra ränta. Då kan man om så önskar betala av hela lånet vid 65 års ålder. Eller användas till pensionens guldkant.

1 gillning