Hittills har min fru och jag lagt 95 procent av det månatliga sparandet på indexfonder och 5 procent på amorteringar. Jag undrar om det inte under den närmsta 6 månaders perioden vore bättre att göra tvärtom. Passa på medan kronan är lågt värderad och med en hög ränta på våra bolån om några miljoner (dock har vi en belåningsgrad som är en bra bit under 70 procent). Jag tänker att med en snittränta på 4,5 procent är det svårt att få bättre utveckling i indexfonder som är viktade närmare 70 procent mot amerikanska aktier. När kronan stärks igen kommer utvecklingen på de fonderna bli sämre.
Om man tror att SEK kommer gå bättre än globalindex är väl det rationella att sälja av globalindex och placera pengarna i SEK (eller i ert fall minska sin negativa position i SEK), snarare än att bara ändra sitt månadssparande – en rationell investerare utgår från en målfördelning för sin portfölj, inte från förändringar av nuvarande fördelning. Själv förhåller jag mig agnostisk till hur värdet på SEK kommer utvecklas framöver annat än att jag tror att alla fiatvalutor på lång sikt går mot noll och att globalindex på lång sikt går uppåt.
Jag lade upp en rejäl månatlig amortering här om dagen. Hur länge jag ska ha den vet jag inte riktigt men 1-2 år kunde nog funka.
Jag uppfattar att 1 mkr i bolån är den volym som ofta krävs för att få olika ränterabatter. När man kommer ner i ”pensionärsstorlek” på lånet blir man oftare hänvisad till listränta.
Jo, fast om man vet hur kronkursen kommer att vara i framtiden så kommer man bli världens rikaste människa. Bevisligen är inte medlemmarna i riksbanksdivisionen några större ljushuvuden, med tanke på hur deras förväntade räntekurva avvikit mot den faktiska räntan.
Och om man vet hur SEK kommer att förändras i framtiden, så arbetar man inte på riksbanken. Då har man ett riktigt jobb i den privata sektorn, där man kommer att bli miljardär.
Med mina hyfsat Riksbanks-kritiska glasögon läser jag mellan raderna ungefär detta:
Jag kan inte förklara varför kronan är så svag just nu. Min förklaringsmodell säger att kronan borde vara starkare än den är. Men de här aspekterna, som vi inte kan kontrollera i någon större utsträckning och som inte ser ut att få någon lösning i närtid, är sannolikt delvis drivande. Min förklaringsmodell är det nog inget fel på, i alla fall. Det bör vara verkligheten det är fel på.
Jag blev inte övertygad om att lägga om min investeringsstrategi till att inkludera valutaprognosticering den här gången heller .
Vad är din egen tolkning av texten i länken?
Ja, jag tänker precis likadant som trådstartaren. Dock månadssparar jag inte längre. Nästa bonus som kommer om ett par veckor kommer däremot gå nästan oavkortat till amortering. I vanliga fall har nästan allt gått till fonder.