Vilket hade ni valt just nu?
Amorterat de vanliga 1% och investerat resten då jag förväntar mig bättre avkastning på börsen långsiktigt än räntan på bolånet som ni hade 3,2% på nu. Skulle räntan gå upp mot 5-6% så hade jag kanske övervägt att amortera lite extra istället.
Du behöver vara mer transperent om er övriga ekonomiska situation för att det ska bli ett givande scenario att besvara. Samt en uppskattning rörande din (trådstartare) riskaptit & målsättning.
Om du är gift idag och investerar på börsen istället för att amortera - och du är otrogen mot din partner för att livet hände - börsen går ner 30% och skilsmässan är ett faktum. Då borde du ha amorterat istället (och kanske hanterat relationen annorlunda).
Det var ett triggande exempel på variabler som saknas. Bara du sitter på svaren och övertygelsen om vad som blir bäst för er.
Generellt verkar aktiva på detta forum rekommendera att belåna huset till 85% och investera tillgängligt kapital på börsen om ekonomin i övrigt tillåter. Jag är inte en sv dem och orsaken kan vara att hushållet skulle bli för känsligt(illlikvid) vid räntehöjningar vid en så hög belåningsgrad.