Amortera vid lägre än 50% belåning?

Hejsan!

Vi har ”problemet ” att vi ligger på strax under 50% belåning av vår BRF vilket gör att vi hamnar under 500.000kr.

Banken (Handelsbanken) vill att vi fortsätter att amortera istället för att investera de pengarna i t.ex. indexfonder.
När vi nu ska förhandla om lånet i maj så har jag kollat runt och en del banker vill inte ens låna ut under 500’.
Lägsta räntan just nu ligger på ca. 1.50%. (2år)

Hur ska vi tänka?
Fortsätta amortera?
Jaga lägre ränta?

Andra tankar?

Ha en bra fortsättning på dagen!

/Tommy

Har du testat danske bank?

Nä, men tack för förslaget.
Verkar ha lägre ränta.

Lycka till! Jag har självt varit och jagat bolånedeals åt en bekant som behövde hjälp med det, och slogs av att det såg ut på hemsidan som att danske bank ger bra ränta så länge man är under 60% lånegrad, och att sliden gick ner till 200 kkr, så det verkade vara något sorts minibelopp. De verkar helst vilja att man binder sig minst ett år och gärna längre, dock. :slight_smile:

1 gillning

Jag förhandlade om mitt lån (Nordea) i februari och kollade runt en del på andra alternativ innan. Som långtidssjukskriven kunde jag inte byta till Hypoteket, men annars hade jag valt att flytta mitt lån dit. Deras minimigräns är 200 000kr om jag minns rätt. Ägs av Schibstedt och verkade tryggt.

De få negativa omdömena verkade främst handla om de som inte beviljats lån samt att överföringen gått trögt vid tecknandet av nytt lån/bostadsköp.

Alla erbjuds samma räntor, så man behöver inte förhandla.

https://hypoteket.com/borantor![bild|690x387](upload://gOjtpE7SzIBCfrN8kiyvuhVC4AT.jpeg)

1 gillning