Amortera vs. Investera

Jag skulle gärna ta lite råd om huruvida jag bör amortera, investera eller lite av båda delar. Jag har en bostadsrätt i centrala Stockholm värd ca 8,5 milj och belåning på ca 4 milj. Jag har efter ränta och omkostnader ca 40,000 kr/mån att amortera eller investera. Jag ser framför mig att jag kommer ligga på detsamma överskottet de närmsta 10 åren, med undantag för något halvårs föräldraledighet. Bör jag amortera, investera, löneväxla eller lite av varje?

Om jag bör investera, vad ska jag investera i? Jag vill inte hålla på med någon aktiv förvaltning utan är mer en person som drar igång automatiska aktieköp i slutet på varje månad i en handfull värdepapper med prognos att växa över tid. Så kan jag bara låta det växa i sin ensamhet medans jag hanterar allt annat livet kastar på mig. Kan man göra så med framgång?

/Martin

Välkommen till forumet.

Jag föreslår att du kollar här:

Tack Thomas! /Martin

@Thompa.th; Har du föresten något bra tips på hur man gör en enkel värdepapperportfölj som ”sköter sig själv”. Jag tänker att jag ska investera i en handfull bolag som jag tror på i längden och sedan hänga in pengar där i både regn och solsken för att om 5-10 år överväga att amortera av på bolånet. Jag vill gärna göra urvalet en gång istället för att flytta runt och aktivt förvalta den över tid.

/Martin