Amortering om kraven sänks

Vad tror vi händer om amorteringskraven blir 1% för 50-90% belåning?

Personligen har jag idag ca 49.5% belåning, med låst ränta och 0% amortering. Men även en lågriskare som jag ser frestelsen att maxa lånet då fördelen i kassaflöde inte är lika stor med bara 1% krav.

Ser man dock bortom mig tror jag många kommer maxa lånet och stå med skuld kvar om de behöver flytta när bomarknaden sjunker.

Kan också skapa lite ansvarslösa köplägen då skuldsättningen inte sätter lika mycket gränser.

Så, påverkar det er egna lust att låna om detta blir verklighet och ser ni det som ett positivt steg att fler kan äga hem eller ett negativt steg att fler lättare kan ta sig an stora skulder utan stort betänkande?

Nej.
Har 30% belåningsgrad och ser inte någon anledning att förändra detta.

Finns risker med alla förändringar och tror även att denna ändring kommer påverka en del negativt då de får för hög skuldsättning.
Hoppas dock att det hjälper fler totalt sett.

1 gillning

Ränteavdraget kommer fortsatt gälla för värdepapperskredit.

Ändringarna gäller bara lån utan säkerhet.

3 gillningar

Mycket bra att man har ett amorteringskrav men inga begränsningar på att utöka lånet. :innocent: Låna upp pengarna och använd sedan dessa för att betala amorteringen med.

Blir dock hög timingrisk så är inte övertygad om strategin. Sprider hellre aktieköpen i tid istället för amortering. Amortera är inte särskilt tidskänsligt, men vinner mycket på att sprida aktieköp.

1 gillning

Amorterar inte en krona, har inte behövt ta några nya lån och de lånen jag har berörs ju inte.

Känns skönt att kunna stoppa in pengarna på börsen och få tillbaka 25% jämfört med att behöva betala en ränta på några procent.

2 gillningar

Vad kul! Missade eller glömde denna ändringen.

Jag har aldrig amorterat en enda krona så det här kommer inte förändra något för min del

2 gillningar

Många kommer inte amortera mer än så. De kommer betala mer ränta till banken. Ha större lån kvar vid pensionen. Driva upp bostadspriserna. Slösa pengarna på onödigt konsumtion.

Gemene man kommer inte investera mellanskillnaden på börsen! Som många här på forumet :slightly_smiling_face: (forumet är inte så representativt) För samhället tror jag att dagens amorteringskrav är bra.

4 gillningar

Amorteringskravet är en påtvingad form av sparande, det togs fram för att minsks hushållens (vilda!) skuldsättning och bostadsspekulation med skenande priser.

Tar man bort eller minskar amorteringskravet så kommer de flesta köpa dyrare och låna mer. Majoriteten tycks tro att priser bara går upp, och att ju dyrare du köper…desto mer står du att tjäna när du säljer.

Personligen så ser jag bara framtida misär om detta skulle gå igenom. Bostadspriserna är redan väldigt höga och detta skulle spä på det hela ännu mer, inlåsningseffekten blir potentiellt än mer förlamande vid minsta nedgång.
Näe, amortering är ett nödvändigt ont. Den som tycker amorteringskravet påverkar ekonomi nämnvärt, den bor nog dyrare än den borde (house poor).

2 gillningar

Det handlar principiellt om att amortering bör bestämmas av långivare och låntagare, igen staten.

1 gillning

Maxa lånet om de köper ny bostad, säkert. Men jag tror inte det är många som skulle ringa upp banken och maxa belåningen på sin befintliga bostad. Det tar emot psykologiskt för mycket, och banken ställer för många frågor.

3 gillningar

Jag kunde inte skrivit det bättre själv.

Förslaget är helt sinnessjukt och kommer enbart gynna de som redan äger en bostad, dvs. äldre människor.

Det som man borde göra är att kräva amortering på 30 år. Men, det blir dock jobbigt för en regering. Att gemene man ska betala för det man köper. Oh, hemska tanke.

1 gillning