Hej !
Jag har ett lån att amortera på, 117 000kr 3,8% ränta som jag tänker amortera extra på.
Ska man pausa pensionssparande för att lägga allt krut på amorteringen eller bör man göra båda delar?
Tack för ett bra forum!
Hej !
Jag har ett lån att amortera på, 117 000kr 3,8% ränta som jag tänker amortera extra på.
Ska man pausa pensionssparande för att lägga allt krut på amorteringen eller bör man göra båda delar?
Tack för ett bra forum!
Tänker spontant: kanske försöka baka in det i ett eventuellt bolån som du har (som sannolikt har lägre ränta) och därmed kunna göra både och, dvs amortera på bolån (om det behövs) och pensionsspara?
3,8% är ganska hög ränta tänker jag. Är det ett konsumtionslån? Det beror ju lite på din inkomst, men det är svårt att hitta en riskfri investering som ger 3,8% i avkastning. Jag hade nog försökt avsätta några tusen i månaden för att amortera av detta lån inom 3 år. Kanske går det att spara och amortera samtidigt?
Hej! Tack för svar!
Ja det kan man säga! Tog över vår sommarstuga och behövde renovera. Pga arendetomt får man ej ta bolån. Därav detta dumma lån.
Men vi fixade till stugan för att kunna använda och även hyra ut. Så tanken va fin men det är irriterande att ha lånet att betala på:(
Ja jag ska avsätta mer för att amortera ner det snabbare! Helt klart:)