Lånade upp 100000 kr på mitt bolån för att renovera badrummet. Jag har ca 50000 kvar av dessa lånade pengar. Funderar på om jag ska helt enkelt amortera det eller möjligtvis investera pengarna i något annat. Räntan på bolånet är 1,29. Har ni några tankar om det?
Om du istället hade lånat upp 50 000 kr och efter badrumsrenoveringen haft 0 kr kvar, hade du då lånat up 50 000 kr till och investerat pengarna i något annat?
Sätt in pengarna på ett obundet sparkonto med fria uttag där du kan få en ränta kring 1%. Tanken är att ha pengarna som en buffert. Rent ekonomiskt är det förstås bäst att göra en extraamorteting på lånet då räntorna lär stiga.
Jo absolut. Min poäng var bara att det spelar ingen roll var pengarna kommer ifrån, man måste alltid ställa sig frågorna: Hur stor skuld vill jag ha? Hur stor buffert vill jag ha? Hur stor del andra tillgångar vill jag ha? Sen när man har det svaret så kan man antigen amortera mer eller låna upp mer och investera.
Såg nu att du inte svarade mig, men min poäng kvarstår
Bolån är förstås en annan grej och oundvikligt för de flesta. Är man beredd att lägga 100’ på en badrumsrenovering och kan få lån på den summan kan man också utan större svårigheter spara ihop till en buffert på 50’, är min bedömning.
I vilket fall som helst var det en bra bedrift att kunna hålla sig till halva budgeten. Det tyder på en bra försiktighet.
Jag vet men det betydet bara att bostaden ligger som säkerhet för lånet. Du kan ju köpa vad du vill med bostaden som säkerhet och kalla det ett bostadslån. Men det du köper i det här fallet är inte en bostad utan en renovering.
Tack för alla svar! Vilket fantastiskt forum Jag ska ta mig en funderare men kommer förmodligen att amortera av det på bolånet. möjligtvis investerar jag en del av summan med en mycket lång tidshorisont.
Har du andra pengar investerade idag? Har du i så fall belåning på de pengarna? Annars kan du kanske få bättre ränta om du lånar på dina investerade pengar, Avanza erbjuder 0% ränta för 10% av portföljen.