Jag tänker skaffa ett bolån men jag har en fråga angående hur mycket jag kan låna innan det tredje amorteringskravet kikar in med tanke på att jag löneväxlar.
Det kravet säger:
• Bolån på mer än 4,5 gånger årsinkomsten före skatt
Du ska amortera ytterligare 1 procent av det totala lånebeloppet per år.
Jag antar att årsinkomsten räknas INNAN avdraget för löneväxlingen. Men jag är osäker – är det någon som kunde bekräfta min tolkning? Tusen tack! Jag har försökt googla det här svaret men lyckats inte
Jag försöker helt enkelt förstå om jag behöver avsluta löneväxlingen eller inte.
När jag höjde bolånet upptäckte jag att de i princip går på det som är rapporterad till Skatteverket året innan och det är ju lönen efter löneväxlingen. Jag uppgav mitt riktiga lön (innan löneväxling) på ansökan och det iftägesattes eftersom det var mycket högre än vad de kunde se. Det var inte så roligt för det kändes som de trodde jag ljög. Det påverkade dock inte mitt lån eftersom utrymme fanns ändå, men annars hade jag behövt skicka in lönebesked. (Var på SBAB).
Om man ser det från bankens perspektiv så kan du inte betala av lånet varje månad med summan som löneväxlas. Så därför har jag svårt att se att de räknar med det?
Har gjort lite mer undersökning (tack indexnära!) och det är bruttoinkomsten i deklarationen som gäller. Dvs. att exempelvis semestertillägg eller eventuella bonus till din lön ingår när Skatteverket beräknar amorteringskravtaket; men löneväxlingen effektivt minskar det taket.
Som indexnära säger kunde man ju sluta löneväxla när som, så den enda delen kvar av frågan vore att få svaret från någon som jobbar på banken eller Skatteverket kring hur de skulle agera med detta i åtanken.
Vid föräldraledighet räknar de på ordinarie lön eftersom man kan återgå till jobb om det behövs. Man skulle kunna tänka sig en liknande bedömning med löneväxling eftersom man, som du säger, kan sluta med det när som